Författare
Hittills har författaren skrivit 18 bloggtexter.
Om inlägget
Fallet Jesus – klarar han en granskning? (Om filmen ”Fallet Jesus”)
Lee Strobel var belönad undersökande journalist vid Chicago Tribune och väldigt kritisk till all religion. När hans fru började intressera sig för kristen tro bestämde han sig för att granska dess olika anspråk för att visa att den inte håller. Han använde den granskande journalistikens metod och pratade med en rad ledande forskare och experter. Resultatet blev inte vad han hade förväntat sig.
Boken ”Fallet Jesus” (A case for Christ) skildrar hans arbete som också ledde till hans omvändelse och att han idag är en känd apologet, som försvarar och förklarar den kristna tron.
En spelfilm har gjorts utifrån boken, liksom den dokumentär som är denna veckas film. Följ med Lee Strobel när han granskar evidensen för Jesus och bibeln och talar med experter om vad vi egentligen kan veta om historiens mest kände man.
Liknande inlägg
25 kommentarer
kommentarer är stängda.
Just nu på bloggen
Referat från apologetikkonferensen ”Varför just Jesus?” Jag minns väl hur jag, när jag var liten och brukade leka i skogen, förundrades över naturen, stjärnhimlen och allt det vackra i skapelsen. Tanken började växa inom mig om att det måste finnas något bakom allting, att slumpen inte kunde ha gjort detaljerna på ett så väl ordnat sätt med all variation av liv. När jag såg på världen med nyfikenhet men samtidigt upplevde det svåra och tuffa i livet som det innebar att växa upp och leva som en trasig människa i en trasig värld så möttes och blandades liksom känslan av den förundrande delen av skapelsen med lidandet för mig som människa och person. Frågan färgades av förtvivlan och tvivel: Hur får jag ihop allt det vackra, sköna och förundran av livet med lidandet, trasigheten, om ont och gott existerar eller inte alls? I tonåren funderade jag mycket på vad meningen med livet kunde vara och brottades med existentiella frågor samtidigt som jag gick igenom en svår period mellan högstadiet och gymnasiet. Men mitt liv vände totalt: Jag kom till tro på Jesus genom evangeliet som förmedlades av en vän jag lärde känna på skolan. Detta gav mig ett nytt liv. Jag minns den där lektionen på bibelskolan som bland det mest roliga och intressanta. Den handlade om att förklara, försvara och ge goda skäl för den kristna världsbilden och tron på Jesus Kristus. Jag började intressera mig för apologetik och ville undersöka mer och fördjupa mig i min övertygelse och samtidigt lärde jag känna vänner som delade intresset för detta också. När jag för första gången var på apologetikkonferens i Uppsala, 17-18 mars 2023, blev det en stark upplevelse för mig. Det var på något sätt som att frågorna från när jag var liten och lekte i skogen eller när tonårsperioden präglades av förtvivlan och tvivel på livet, fick fördjupade genomtänkta svar i de föreläsningar som hölls. Detta fick mig att tänka på psalmisten Davids inledande ord från psaltaren 19: ”Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk.” Jag upplevde att konferensen hade bra ämnesområden på seminarierna följt av frågestunder, pauser och trevlig gemenskap. Det var fint att få träffa några av de personer som jag lyssnar på och följer via hemsida och podd såsom Svenska Apologetiksällskapet och Apologia. Jag vill rikta ett stort TACK för det fina arbete ni gör och medverkar till att få ”troende människor att tänka och tänkande människor att tro”. Konferensen präglades bl.a. av öppenhet, ödmjukhet och skarphet i budskapen som förmedlades där.
21 mars 2023Apologetik i församlingen – del 3: Evangelisation! När man läser om missionärer i kyrkans historia blir man både ödmjuk och inspirerad. Alla dessa hjältar som trotsade kyla, hunger och brutalt motstånd. Ofta ledde missionen till martyrskap och i många fall senare helgonförklaring. Visst imponerar Apostlarna, Bonifatius, Ansgar och Patrick. Samtidigt vet vi att tusentals offrar hälsa och liv än idag. Missionens drivkraft är fortfarande väldigt stor i många delar av vår värld. Vad är det som gör att vi inte ser samma hängivenhet i Sverige även om vi säkerligen inte riskerar att mista livet när vi är tydliga med evangeliet och Bibelns sanningar? Bekvämlighet Visst är det gött med en fylld kyrka som lyssnar till mig som förkunnare. Varmt o skönt, alla är nöjda o glada. Eller när jag sitter framför datorn och skriver med favoritlåten strömmande i öronen. En kik på sociala medier får mig ännu mer i stämning och texten växer fram. Det är minst sagt bekvämt. Att ta sig ut o besöka församlingsborna eller ringa till vännen som är sjuk är inte lika lockande. Inte ens att falla ner på knä och ropa till Gud för människors frälsning gör jag särskilt ofta. Kaffekoppen med arbetskamraterna är väl viktig men hur ofta och hur länge? Ändå är mötet med en människa i nöd, såväl fysiskt som andligt, den plats där jag finner en god eftersmak. Att gå utanför min komfortzon gör att Gud kan börja arbeta med såväl mig som andra människor. Jesus sa till lärjungarna att gå ut och när de gjorde det förändrades världen och kyrkan växte. Apati Flera har talat om apatin som vilar över Sverige, inte minst David Wilkersson. Var den kommer ifrån kan vi fundera över men ett är säkert. Djävulen älskar när vi sitter på våra rum och väntar på nästa mejl att blinka till. Om vi ska bryta med detta ok behöver vi kasta av oss det och i stället gå in under Jesu ok. Hans börda är ju lätt. Vi får helt enkelt bestämma oss för hur vi vill leva våra liv. Helt klart är att Jesus välsignar oss när vi går mot strömmen i såväl tankar som i handling. Evangeliet är till för alla människor och det är ett hårt men spännande arbete som väntar. Rädsla Var inte rädda, säger Jesus. Såklart är man rädd för att gå ut i okänd terräng och stöta sig med omgivningen, men Jesus övervinner rädslan. Han går ju före och har redan varit hos alla människor och på alla platser. Att kyrkorna ofta inte är livaktiga och fyllda av människor beror till stor del på att vi inte svarat på de frågor människor har men också på att vi inte sökt upp människor. Kanske beror det på att vi lyssnar mer till våra rädslor än till Jesus. Kyrkans inre sekularisering Frågorna och tvivlen finns helt klart hos de flesta så vi kan inte skylla på någon annan än oss själva. Vi som har fått uppdraget att förkunna evangelium och försvara tron har avgörandet i egna händer. När vi som kyrkans företrädare följer med strömmen och inte erbjuder villkorslös frälsning i Jesus faller allt ihop. Det finns inget evangelium för människor att bli frälsta av. Det finns ingen räddning och därför vänder man sig till andra källor. När SVT:s Svenska nyheter parodierar på Svenska kyrkan blir det tydligt att kyrkan berör. Ifrågasättandet och analysen som vi själva borde gjort görs av utomstående. Stenarna ropar. Politisering Till slut måste också nämnas Svenska kyrkans politisering. Att politiska partier fortfarande 2023 bestämmer över och har inflytande i kyrkan är förvånande för både oss på insidan och utomstående. Det som kunde vara en kyrka med gudstjänstfirande lovsjungande människor fria från politisk färg har blivit en alltmer politiserad kyrka. Visst fungerar det hyfsat på många ställen men när präster antingen framför sina politiska budskap från predikstolen eller låter bli att förkunna Jesus blir löjets skimmer tydligt. Kritiken utifrån låter inte vänta på sig och det hela blir till en återvändsgränd för kyrkan. Jesus sa att vi skulle gå ut och förkunna evangeliet för alla människor och här finns lösningen. Kyrkans uppdrag är att föra människor till tro på Jesus så att de kan leva med församlingen. Om det ska bli verklighet måste vi inse allvaret men också vilken glädje det är när en människa blir frälst. Kan vi verkligen vara utan den glädjen?
18 mars 2023Kalāmargumentet för Guds existens Människor har i alla tider funderat på om universum haft en begynnelse och, om det hade en begynnelse, finns det en orsak till dess existens? Det kosmologiska argumentet uppstår naturligt från den mänskliga nyfikenheten och den kanske mest grundläggande filosofiska frågan – varför finns det någonting snarare än någonting annat eller ingenting? Man har genom tiderna närmat sig frågan på flera olika sätt vilket har gett upphov till en hel familj av kosmologiska argument. Gemensamt för dem är att de utgår från att någonting (kosmos) existerar och härleder från detta en första orsak eller tillräcklig grund för denna existens. Denna identifieras vanligtvis som Gud eller något som påminner om Gud. Sebastian Ibstedt (SAS) och David Kärrsmyr (Apologia) undersöker i en artikel kalāmargumentet för Guds existens inklusive de vanligaste invändningarna. Artikeln är publicerad i Theofilos 2022-1/2 (https://theofilos.no/issues/theofilos-2022-1-2/kalamargumentet-for-guds-existens/).
3 mars 2023Vad är en god bibelsyn? Del 4 – Bibeln är fullständigt färdig I detta inlägg ska jag visa att Nya Testamentets kanon är riktig samt att inga böcker ska tillkomma. Även om Guds Ande kan tala profetiska ord idag, kan ingen text uppnå samma status som NT:s texter, enligt både mig och klassisk kristen tro. Det bör påpekas gällande NT:s kanon att den är densamma för katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan, och den överväldigande majoriteten av den protestantiska kyrkan, trots att synen på de deuterokanoniska böckerna i GT kan variera. Låt oss åter igen börja med Jesus. Många påpekar, korrekt, att Jesus självfallet inte kan ge en lista på NT:s texter som ska räknas som Guds ord, eftersom dessa texter ännu inte skrivits. Dock är det så att både Gamla Testamentet, Jesus själv, samt lärjungarna, skapar ett gemensamt ramverk för vad som får och inte får klassas som helig skrift – vad som ska räknas som Guds ord på samma sätt som GT. Mose bekräftar Jesus För det första kan vi gå tillbaka till en profetia om Jesus från 5 Moseboken 18:18-19, talad till Mose: Jag ska låta en profet lik dig uppstå åt dem bland deras bröder. Jag ska lägga mina ord i hans mun, och han ska tala till dem allt som jag befaller honom. Och om någon inte lyssnar till mina ord som han talar i mitt namn, ska jag själv utkräva det av honom. Redan i Bibelns första böcker ser vi här en profetia om en kommande Profet lik Mose som nedtecknade Lagens förbund. På liknande sätt profeteras i GT om att ett nytt förbund ska slutas i t.ex. Jer 31:31ff. Nya Testamentet var alltså förväntat att nedtecknas av Profeten som skulle likna Mose. Snabbspola till Johannes Döparen i Joh 1:20-21 där folket frågar om Döparen är ”Profeten”, vilket visar oss att på den tiden väntade man fortfarande på att den Mose-liknande Profeten skulle komma. Johannes Döparen säger att han inte är denna figur – men sedan pekar han folket mot Jesus Kristus som är just denna Profet. Detta bekräftas även av Petrus i Apg 3:19-22, Stefanus i Apg 7:37&52, samt genom de under som Jesus gör och den karaktär han har. I Joh 6:10-14 övertygas folket om att Jesus är Profeten när han liksom Mose med manna i öknen (2 Mos 16) gör ett brödunder som mättar folket. Detta brödunder bekräftas av övriga evangelier. Även i Matt 21:11, när Jesus tågar in i Jerusalem till folkets Hosianna-rop, så säger de att Jesus är Profeten. Skriften och historien själv etablerar alltså att Jesus är fundamentet för Nya Testamentet, och att han är Profeten lik Mose som har auktoriteten att nedteckna det nya förbundet. Jesus bekräftar sina apostlar Jesus i sin tur säger följande om lärjungarna i Luk 10:16: Den som lyssnar till er lyssnar till mig, och den som förkastar er förkastar mig. Och den som förkastar mig, han förkastar honom som har sänt mig. Ett liknande påstående om lärjungarna finns i Joh 20:21: ”Jesus sade än en gång till dem: ’Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er.'” Här ser vi alltså en obruten kedja av auktoritet – Mose bekräftar Jesus som bekräftar apostlarna. Här läggs den främsta grunden för vad som får ingå i det nya förbundet, vilket blir vårt NT: Det etableras av Profeten, Jesus, som säger att vi även ska lyssna till hans apostlar. Detta kallas ibland kravet på apostolicitet på Helig Skrift – det ska vara skrivet av apostlarna själva, eller baseras på apostlarnas direkta undervisning. Dessa apostlar likställer själva sina ord med ”profeternas”, alltså GT:s heliga skrifter, i t.ex. följande texter: ”Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.” (Ef 2:20, Paulus) ”så att ni tänker på det som är förutsagt av de heliga profeterna och på budskapet från Herren och Frälsaren som ni har hört från era apostlar.” (2 Petr 3:2; Petrus) ”Men ni, mina älskade, ska komma ihåg vad som är förutsagt av vår Herre Jesu Kristi apostlar.” (Jud 1:17, Judas) Själva ordet apostel betyder utsänd och innebär fullständig representation. När aposteln Petrus talar så är det i Jesu auktoritet, för han är Jesu utsände apostel. Att förneka Petrus (eller någon annan apostels) ord är därför att förneka Kristus, liksom att förneka Kristus är att förneka Fadern, eftersom Kristus är Guds apostel (Hebr 3:1). Nu uppstår dock ett dilemma: jag hämtar min argumentation om apostlarnas auktoritet från Lukasevangeliet och Johannesevangeliet – hur vet vi att de böckerna hör hemma i Skriften? I detta fall behöver vi inte tro detta på förhand – det räcker med att tro att de är tillförlitliga historiska dokument! Det ligger utanför ramen för detta inlägg att bevisa detta, men det finns goda skäl att tro det. Om texterna är historiskt tillförlitliga kan vi lita på att det är Jesu ord som talas, erkänna Jesu auktoritet, och sedan fortsätta vår argumentation. Fem krav för vad som får ingå i Nya Testamentet Det finns åtminstone fem krav enligt Skriften själv och Jesus på vad som får vara helig text i NT: Krav 1) Ortodoxi – I del 3 om GTs kanon nämnde jag detta. Texterna får inte motsäga tidigare etablerade heliga texter och på så sätt leda människor bort från Gud. Krav 2) Profetiskt – Även detta kommer från del 3. Om texterna innehåller profetior ska dessa vara sanna så långt man kan bevisa (även om inte alla behöver vara uppfyllda än) och inte leda folk bort från Gud. Krav 3) Apostolicitet – Texterna måste vara skrivna av apostlarna, eller baserade på apostlarnas vittnesbörd eller undervisning, eller godkända av apostlarna. Texter skrivna mer än 100 e.Kr. tillhör inte Guds kanon som består av apostlarna och profeterna, eftersom dessa senare texter inte kan vara godkända av apostlarna som då inte längre levde. Krav 4) Bevarande – Eftersom Jesus säger att hans ord inte skall förgå (se del 2 i denna serie), kan vi också sluta oss till att om vi plötsligt skulle hitta ”ett nytt brev av Petrus”, så skulle detta brev inte vara del av Guds kanon. […]
25 februari 2023Vad är en god bibelsyn? Del 3 – Bibelns kanon är fullständig I respons på mitt första inlägg fick jag en följdfråga gällandes Bibelns kanon – alltså de böcker som ingår i Bibeln. Frågan är, hur kan vi veta att de böckerna som vi har i Bibeln 1) alla hör hemma i Bibeln och 2) ingen saknas? För visserligen har jag sagt att Bibeln är fullständigt verbalinspirerad, och att Bibeln är fullständigt bevarad. Men vilka böcker menar jag med Bibeln? Detta ska jag nu behandla. Det första jag vill göra är att mytförklara en vanlig uppfattning: Att Bibelns kanon skulle ha blivit bestämd av några gamla gubbar på något hemligt möte hundratals år efter Kristus. Bibelns kanon etablerades inte genom något officiellt möte, utan mottogs gradvis, organiskt och naturligt allteftersom den skapades och profettexterna samt breven skickades mellan församlingarna och gradvis samlades i sammanställningar. De långt senare kyrkomötena erkände denna existerande kanon och försvarade den – de varken skapade texterna, sammanställde dem, eller redigerade dem. Sammanställningarna fanns redan, kompletta. Låt oss åter igen börja med vad Skriften säger om detta. Då kanske någon invänder – Kan vi verkligen låta Bibeln bestämma vilka böcker som finns i Bibeln? Blir inte det ett cirkelargument? På ett sätt, jo. Men sanningen är att det är ett nödvändigt cirkelargument. Om vi hämtar beviset från något utanför Bibeln så betyder det att vi sätter vår tilltro till något utanför Skriften. Då är inte längre Skriften den högsta auktoriteten, utan vår standard för vad som får ingå i Skriften blir auktoriteten. Vi blir Skriftens – och Guds ords – domare, istället för dess görare. Inte ens kyrkan har högre auktoritet än Guds ord. Det är också nödvändigt ur ett filosofiskt och logiskt perspektiv. Det måste finnas en högsta standard när det kommer till sanning – ett grundläggande axiom som bevisar och förstärker sig självt, men inte hänger på något annat. Alltså, även om det finns argument från naturen, filosofin och apologetiken etc för att Skriften verkligen är sann och Guds ord, och att vi därför kan komma att tro på denna sanning, måste vi efter denna insikt också gå vidare till nästa logiska steg vilket är att erkänna att Skriften nu blir sanningen genom vilken vi ser världen – inte omvänt. Det som är jämförelsevis lätt att bevisa utifrån Skriften är att Gamla Testamentet är precis som det bör vara. Nya Testamentet är lite lurigare. Men låt oss börja med Gamla Testamentet: I 5:e Moseboken 4:2 får vi följande bud: ”Ni ska inte lägga något till det som jag befaller er och inte ta något därifrån utan hålla Herren er Guds bud som jag ger er”. Detta innebär att en etablerad regel för alla efterföljande texter som ska kunna räknas som Guds ord är att de inte får lägga till nya regler och inte upphäva existerande – Gud säger inte emot sig själv. Det är därför Jesus säger ”Jag har inte kommit för att upphäva lagen…” (Matt 5:17-20) – och Paulus återupprepar detta. (Rom 3:31) Denna regel kallas kravet på ortodoxi, som betyder renlärighet. En text som inte är renlärig enligt Guds tidigare ord är inte Guds ord. I 5:e Moseboken 18:20-22 får vi ett krav för att något ska kunna räknas som Guds ord när det kommer till profeter – vad de profeterar måste gå i uppfyllelse. Där sägs också det omvända – om någon profeterar något som inte går i uppfyllelse, skall denna person inte räknas som profet. Detta kan vi kalla det profetiska kravet. I 5:e Moseboken 13:1-15 får vi ytterligare ett krav för vad en profet får och inte får göra. Även om det profeten säger går i uppfyllelse och han sedan säger att vi skall följa andra gudar skall vi inte följa honom utan tvärtom förkasta honom. Det är en förstärkning på kravet på ortodoxi, samt en begränsning på det profetiska kravet. Båda måste vara uppfyllda. Mose, som själv omfattades av dessa principer och gjorde tecken och under och profeterade sådant som gick i uppfyllelse, har alltså redan i Bibelns första böcker ställt krav på vad som får och inte får räknas som Guds ord! Gud har redan etablerat vad som får och inte får tillhöra hans kanon, vilket ger oss en trygg och stadig grund att bygga på. Efter detta ser vi precis en sådan organisk framväxt av Guds ord i Gamla Testamentet som vi skulle förvänta oss av dessa krav. Profeter stiger fram och talar saker som är i linje med Guds bud, dessa saker går i uppfyllelse och personerna bekräftas av folket som sanna profeter som manar folket att följa Gud. Deras texter upptas sedan som Guds ord. De texter som inte tar sig in i Gamla Testamentet är de texter som skrivs av obekräftade profeter eller av falska profeter. Låt oss lite snabbt hoppa fram till Jesus – han sa i Luk 11:50-51 ”Så skall av detta släkte utkrävas alla profeters blod, som har utgjutits från världens begynnelse, från Abels blod ända till Sakarjas blod, som utgöts mellan altaret och templet. Ja, jag säger er: Det skall utkrävas av detta släkte.” Jesu poäng är att fariséerna som han tilltalar är och blir medskyldiga till alla profeters blod, från den förste till den siste. Alltså ramar Jesus här in någon tidigare erkänd samling profeter – en kanon. Därför blir följdfrågan viktig: Vilken Sakarja pratar han om? Abel betecknar tydligt det första mordet i Skriften, men vilket var det sista? Av Matteusevangeliet 23:35 läser vi att det är Sakarja, Berekjas son. Vi vet att det är en profet, eftersom Jesus listar profeter enligt Lukas-texten. Vi vet att han ska ha dött någonstans på tempelplatsen (mellan byggnaden templet och altaret på tempelgården) Vem passar kriterierna? Det finns två starka kandidater i historien och Skriften med varsitt problem, men som båda lustigt nog ger oss samma slutsats gällandes Skriftens kanon. Det ena alternativet som jag tror är vanligaste tolkningen är den Sakarja vars död beskrivs i 2 Krön 24:20-22. Problemet är att denna Sakarja kallas Jojadas son(=ättling i språket), inte Berekjas son. I övrigt stämmer döden och vissa anspelningar i Jesu ord. […]
18 februari 2023
Anti-apologetik om Varför naturalismen inte kan förklara människans mening, mål eller syfte: “Det säger ju dock ingenting om huruvida naturalismen är sann eller ej, bara att författaren till detta inlägg inte tycker…” 29 jan 2023, 21:43
Anonym om Vem är den idisslande haren?: “Intressant blogginlägg! Håller med om att bibeltexten är fenomenologisk i sina beskrivningar.” 5 nov 2022, 10:03
Christer Brodén om Om Gud finns, varför visar han sig inte? Del 2: Om doldhetsargumentet mot Guds existens: “Det här hänger väl ihop med gudsbilden. Jag skrev om det i en annan kommentar i denna blogg: ”En väldigt…” 20 aug 2022, 17:11
Christer Brodén om Är ateism bara en avsaknad av tro som frikänner ateister från bevisbörda?: “En väldigt gammal och spridd gudsbild: Gud är ett hav av medvetande. Människan är en droppe av havet. Utan hav…” 19 aug 2022, 23:47
Nyligen avslutades konferensen "Varför just Jesus?" i Uppsala, där Svenska Apologetiksällskapet var en av arrangörerna. Här kan du läsa en av konferensdeltagarna, Mattias Norstedts, upplevelser från konferensen: www.svenskapologetik.nu/2023/03/21/referat-fran-apologetikkonferensen-varfor-just-jesus/
Är du också intresserad av att ordna en apologetikkonferens i din församling? Hör av dig!
... Läs merLäs mindre
Referat från apologetikkonferensen ”Varför just Jesus?”
www.svenskapologetik.nu
Jag minns väl hur jag, när jag var liten och brukade leka i skogen, förundrades över naturen, stjärnhimlen och allt det vackra i skapelsen. Tanken började växa inom mig om att det måste finnas...
Hur kan vi använda apologetik i kyrkans evangelisation? I det senaste inlägget på bloggen delar Mats Enander med sig av sina erfarenheter. Läs och reagera!
www.svenskapologetik.nu/2023/03/18/apologetik-i-forsamlingen-del-3-evangelisation/
... Läs merLäs mindre
Apologetik i församlingen – del 3: Evangelisation!
www.svenskapologetik.nu
När man läser om missionärer i kyrkans historia blir man både ödmjuk och inspirerad. Alla dessa hjältar som trotsade kyla, hunger och brutalt motstånd. Ofta ledde missionen till martyrskap och ...
Människor har i alla tider funderat på om universum haft en begynnelse och, om det hade en begynnelse, finns det en orsak till dess existens? Det kosmologiska argumentet uppstår naturligt från den mänskliga nyfikenheten och den kanske mest grundläggande filosofiska frågan – varför finns det någonting snarare än någonting annat eller ingenting? Man har genom tiderna närmat sig frågan på flera olika sätt vilket har gett upphov till en hel familj av kosmologiska argument. Gemensamt för dem är att de utgår från att någonting (kosmos) existerar och härleder från detta en första orsak eller tillräcklig grund för denna existens. Denna identifieras vanligtvis som Gud eller något som påminner om Gud.
Sebastian Ibstedt (SAS) och David Kärrsmyr (Apologia) undersöker i en artikel kalāmargumentet för Guds existens inklusive de vanligaste invändningarna. Artikeln är publicerad i Theofilos 2022-1/2 (theofilos.no/issues/theofilos-2022-1-2/kalamargumentet-for-guds-existens/).
... Läs merLäs mindre
Ja spännande
Välkommen på konferens i Uppsala 17–19 mars!
För dig som vill undersöka Jesus närmre, eller för dig som är kristen och vill förstå grunden för din tro bättre. Halva priset för studenter.
Mer info och anmälan här: www.korskyrkanuppsala.se/2023/02/11/apologetikkonferens/
... Läs merLäs mindre
Gud välsigne dig!💖☝️🙏🙏🙏💖☝️👏👏👏👏👏✝️🔥🕊💒
GLORY GLORY GLORY TO GOD THE FATHER!!!, THANK YOU JESUS CHRIST FOR YOUR LOVE!!!, MORE BLESSING AND GRACE TO YOU AMBASSADORS OF JESUS CHRIST !!!, JESUS CHRIST IS THE LIGHT OF THE WORLD!!!, JESUS CHRIST IS THE WAY THE TRUTH AND LIFE!!!, THERE IS NO OTHER SALVATION WITH OUT MESSIAH!!!, HE IS THE ONLY WAY TO HEAVEN!!!!!!!!!!!, THE WORLD LIKE IT OR NOT!!!, THAT IS THE TRUTH!!!, GOD BLESS YOU ABUNDANTLY ALL HUMAN BEING!!!!!!!!!!!!❤❤❤❤🙏🙏🙏🙏
Klarar han en granskning? Det beror på vilka experter vi frågar.
Om vi endast tillåter sådana granskare som själva tror att Jesus är Guds son, ja då kommer vi sannolikt att få det inte helt överraskande svaret att Jesus verkligen klarar en granskning. Detta är vad Lee Strobel gör. Samtliga av hans experter är kristna. De flesta jobbar dessutom på institutioner som formulerat ett ”Statement of Faith” (eller liknande) som anger vilken som är den enda acceptabla hållningen i trosfrågor.
Låt mig ta ett första exempel. I filmen uttalar sig Mark Strauss från Bethel University. Så här skriver Bethel University om vilka åsikter som är acceptabla:
”Bethel University employees must be strongly committed to our evangelical Christian mission, be personally engaged in a growing Christian faith, and participate in an evangelical church of their choice.”
https://www.bethel.edu/about/employment
Vilken tro som är acceptabel på Bethel University framgår av deras Affirmation of Faith:
https://www.bethel.edu/about/faith/affirmation
Här följer nu en lista på de andra experterna i Strobels film:
J. P. Moreland är professor på Biola University, som i sitt Statement slår fast:
”The Scriptures of the Old and New Testaments are without error or misstatement in their moral and spiritual teaching and record of historical facts.”
https://www.biola.edu/about/doctrinal-statement
Craig Blomberg jobbar på Denver Seminary, som i sitt Statement skriver:
”Students and Seminary staff are required to affirm and sign the National Association of Evangelicals’ Statement of Faith.
1. We believe the Bible to be the inspired, the only infallible, authoritative Word of God.
[ … ]”
http://denverseminary.edu/about/employment/employment-statement-of-faith/
Craig Evans presenteras som professor på Acadia Divinity College som i sitt Mission Statement skriver:
”The mission of Acadia Divinity College is to equip Christian leaders for full-time and volunteer ministry in Canada and the world.”
http://acadiadiv.ca/mission-objectives/
Michael Rydelnik är från Moody Bible Institute, som i sitt Doctrinal Statement skriver:
”The Bible is without error in all it affirms in the original autographs and is the only authoritative guide for faith and practice and as such must not be supplanted by any other fields of human learning.”
https://www.moodyglobal.org/beliefs
Ben Witherington jobbar på Asbury Theological Seminary, som i sitt Statement skriver:
”We believe […] In the divine inspiration, truthfulness and authority of both the Old and New Testaments, the only written Word of God, without error in all it affirms.”
http://asburyseminary.edu/about/theological-orientation/statement-of-faith/
William Lane Craig presenteras som professor vid Biola University (se ovan).
Gary Habermas jobbar på Liberty University, som i sitt Statement skriver:
”We affirm that the Bible, both Old and New Testaments, though written by men, was supernaturally inspired by God so that all its words are the written true revelation of God; it is therefore inerrant in the originals and authoritative in all matters.”
http://www.liberty.edu/aboutliberty/index.cfm?PID=6907
Mike Licona jobbar hos Houston Babtist University, som på sin hemsida skriver:
”Houston Baptist University is committed to maintaining a teaching faculty and staff who share an active Christian faith. The Preamble to the By-Laws of the University sets forth a statement of belief that each University employee is expected to support and personify. Your submittal of an application for employment indicates your acceptance and affirmation of these statements.”
https://www.hbu.edu/about-hbu/campus-resources/job-opportunities/
Slutligen har vi före detta biskopen och numera professorn N. T. Wright, som arbetar på University of St Andrews i Storbritannien. Här verkar det inte finnas något Statement of Faith.
Så med undantag av N. T. Wright arbetar alltså samtliga av Strobels experter på institutioner som mer eller mindre kräver av sina anställda att de tror på Jesus som sin frälsare, samt i många fall även kräver att de ska erkänna Bibeln som ofelbar.
Låt mig nu avslöja att det finns en stor grupp av experter på Nya Testamentet som inte har dessa lojaliteter. Jag har läst och hört vad många av dessa forskare säger och kan därför misstänka att de rakt av skulle underkänna mycket av det som påstås i denna film. Så hur kommer det sig att inte en enda av dessa experter har fått komma till tals i Strobels undersökning, som enligt honom själv präglats av ett ”öppet sinnelag”. Hade Strobel verkligen haft ett öppet sinnelag och varit trygg i sin övertygelse, så borde han ha bjudit in de tyngsta namnen bland de forskare som inte håller med honom. Det gör han inte. De enda kritiska röster som han vågar släppa fram kommer från vanligt folk på gatan.
Strobel var ateist när han började sin undersökning. Han valde de akademiskt tyngsta namnen, vilket var några av de du nämner, men de flesta är utelämnade ovan (men finns i boken och på Wikipedia t ex). Det var: Craig Blomberg, ansedd som en av USAs främsta auktoriteter på biografierna om Jesus. Doktor i NT vid Aberdeens universitet, Skottland, forskare vid Tyndale, Cambridge, professor vid Denver. Bruce Metzger, master vid Princeton teol seminarium, master och doktor vid Princeton univ, hedersdoktor vid fem college och univ, forskare vid Tyndale, gästforskare vid Clare Hall, Cambridge och Wolfson, Oxford, författare/redaktör till 50 böcker, huvudredaktör för 25 band NT tools and studies, osv. Edwin Yamauchi, examen i hebreiska och hellenistisk kultur, master och doktor i antikens kulturer, Brandeis univ, 8 forskartjänster, studerat 22 språk, föredragshållare och föreläsare vid 100+ univ, 80 artiklar i 37 forskarskrifter, deltagit i första utgrävningarna av Herodes tempel, skrivit många böcker, bl a om arkeologi.
John McRay, doktorerat efter studier i bl a Jerusalem och Chicago, professor i NT arkeologi, Wheaton, artiklar i 17 uppslagsverk och ordböcker och div forskningstidskrifter. Gregory Boyd, Princetown, fil kand filosofi, univ Minnesota, teol mag, Yale, doktorerat vid Princetown teol sem. Avhandling om Jesusseminariet.
Förutom dessa fem har Strobel också intervjuat Ben Witherington III, Gary Collins, DA Carson, Louis Lapides, Alexander Metherell, William Lane Craig, Gary Habermas och JP Moreland.
Vilka tycker du borde ha ersatt dessa, och varför?
Strobel var inte ateist när har gjorde filmen.
Jag listade de experter som presenteras i filmen. Samtliga tror på Jesus som sin frälsare och många av dem arbetar på institutioner som kräver absolut lojalitet mot Bibeln som ofelbar källa. Med en sådan uppställning blir svaret givet på förhand.
Tunga namn som John Dominic Crossan eller Bart D Ehrman (för att nämna några) hade kunnat berätta helt andra saker. Mitt intryck är att de personer som förekommer i filmen representerar en i forskarvärlden konservativ minoritet med en föråldrad syn på texterna (Wright möjligen undantagen).
Föreställ dig en dokumentär som påstår sig förutsättningslöst undersöka strängteorin, men där enbart fysiker som själva tror på denna teori får lov att yttra sig. Eller varför inte en dokumentär om Guds existens, där enbart Richard Dawkins, Sam Harris och Ayaan Hirsi Ali blev intervjuade. Hade det varit intressant?
Dokumentären bygger på boken med samma namn. Undersökningen gjorde han innan han skrev boken, och då var han ateist. Naturligtvis var han inte det när dokumentären spelades in, eftersom hans undersökning ledde till att han blev kristen.
Dina invändningar är irrellevanta, eftersom de för det första inte säger något om innehållet (sanningshalten) och kvaliten på det kunnande de intervjuade experterna har. För det andra ignorerar du flertalet av de forskare jag räknade upp, som var de han de facto intervjuade i boken, och för det tredje är det inte ett relevant kriterium, som du tycks anse, att ’vara emot’ något. En akademisk expert är det för att denne har studerat inom ett visst område. Du tycks anse att det räcker att på måfå plocka fram något profilerat namn och hepp slänga in denne och så ha en ’expert’. På vaddå? Det verkar vara underordnat i din värld, bara experten inte tror att det han studerar kan ha något att säga.
”Dokumentären bygger på boken med samma namn. Undersökningen gjorde han innan han skrev boken, och då var han ateist.”
Bara en liten notering:
Mike Licona, en av experterna i filmen, fick sin PHD 2009. Lee Strobel blev kristen 1981.
Om du läser mitt svar igen så har jag listat de experter Strobel intervjuade för boken. Att ytterligare personer förekommer i dokumentären är en annan sak. Du hittar också listan med namn på Wikipedia, som jag skrev. Mike Licona ingår inte där.
Experterna som intervjuats i boken är alltså:
Craig Blomberg, Bruce Metzger, Edwin Yamauchi, John McRay, Gregory Boyd, Ben Witherington III, Gary Collins, DA Carson, Louis Lapides, Alexander Metherell, William Lane Craig, Gary Habermas, JP Moreland.
Men jag fattar inte varför du har snöat in på namn? Det intressanta är väl om det de påstår håller för granskning? Eftersom de är auktoriteter inom sina respektive fält får du nog hitta andra auktoriteter inom samma fält som hävdar motsatsen, alternativt visa på logiska brister i deras slutsatser om du vill hävda att granskningen inte håller.
Först efterfrågar du alternativa namn.
När jag då ger dig två exempel, far du ut med följande: ”Du tycks anse att det räcker att på måfå plocka fram något profilerat namn och hepp slänga in denne och så ha en ’expert’. På vaddå?”
På vadå? Ja, exempelvis expert på Nya Testamentet och kristendomens tidiga historia, som Bart D Ehrman är.
Sedan, när du alltså fått dina efterfrågade namn, svarar du: ”Men jag fattar inte varför du har snöat in på namn?”.
Och därefter, som om allt detta inte har hänt, skriver du att jag borde ”hitta andra auktoriteter inom samma fält” – vilket var precis vad jag gjorde.
Om du ställer en fråga och inte är intresserad av svaret, så är mitt tips att du avstår från att ställa frågan.
Så kan man förstås tycka.
Man kan också tycka att det är märkligt att bara kasta fram två namn, helt utan förklaring till vilket specialkunnande de besitter och vilka de skulle ersätta, vilket hade efterfrågats.
Likaså kan man tycka att det är märkligt att själva innehållet i dessa akademiska experters slutsatser verkar vara ointressant, när det som påstås visar att Jesus var den bibeln påstår att han var och att bibeln är trovärdig.
Hej Magnus!
Du verkar ha en naiv syn på den akademiska världen när du skriver: ”En akademisk expert är det för att denne har studerat inom ett visst område.”. Hur kan du då förklara att akademiska experter har olika åsikt om en fråga, och ändå kan vara ”akademiska experter”?
Vänligen,
Annie Svensson
I en kommentar händer det (i alla fall mig) att varje begrepp inte definieras uttömmande.
Du är hjärtligt välkommen att ge din förklaring till varför man räknar somliga i den akademiska världen till auktoriteter, men andra inte!
Varför undviker du frågan Magnus? Den var varför olika experter har olika åsikt, inte varför dom räknas som experter. För det kan väl inte vara så att dom enda som är experter i dina ögon är dom som håller med dig, eller?
Mycket imponerande genomgång Johan. Den säger allt om hur seriös den här filmen är.
Ren propaganda och dessutom falsk varudeklaration.
Propaganda? Falsk varudeklaration? Baserat på vad?
Johan har ju grundligt avslöjat det propagandistiska och din inledning ger ett intryck av att filmen skulle vara dokumentär.
Du har inget med substans alltså.
Om du hade presenterat den som en ren partsinlaga så hade jag inte reagerat.
Det finns andra partsinlagor i ämnet, jag föredrar att kalla dom så för att ingen kan veta med säkerhet och vetenskapliga bevis inte finns varken för eller emot. Här kommer några till. En del ganska säkra på sin sak andra lyfter fram tveksamhet.
http://www.youtube.com/watch?v=WUYRoYl7i6U
http://www.youtube.com/watch?v=-ELuWaBamwk
http://www.youtube.com/watch?v=KXAGpCTiGlQ
http://www.youtube.com/watch?v=Yy1YuzG5F6U
Du presenterar en rad youtubefilmer som om det vore likvärdigt med några av den akademiska världens tyngsta auktoriteter. Det talar för sig själv. Vidare förstår du tydligen inte vad ”vetenskap” betyder, särskilt som du kopplar det med ordet ”bevis”. Det finns naturvetenskaplig vetenskap, men även historisk vetenskap. Det finns vetenskaplig metodik inom båda. Bevis förekommer inte i något av fallen. Däremot evidens, som kanske kan översättas med ”argument som starkt talar för” en viss sak.
Richard Carrier är väl inte vem som helst, men att ett gäng religiösa personer säger att Jesusmyten skulle vara sann smäller inte särskilt högt det heller och vad vi vet om övernaturliga fenomen är att dom hittills aldrig gått att bevisa och därför mest sannolikt inte förekommer.
All vetenskap innehåller bevis Magnus, men övernaturliga fenomen, kallas övernaturliga just för att dom saknar bevis.
Carriers akademiska meriter är inte imponerande om du jämför med de du kallar ”ett gäng religiösa personer”. Du verkar inte begripa att de tillhör de främsta forskarna och auktoriteterna inom sina respektive områden, vilket knappast Carrier kan beskyllas för.
Läs på om vetenskap och bevis. Vi har diskuterat detta tidigare och du har fortfarande fel. Vetenskap sysslar inte med bevis i strikt mening, utan med evidens. Vidare blandar du ihop ”bevis” med motsatsen till ”övernaturlig”, som innebär att något inte kan förklaras utifrån de regelbundenheter vi kallar naturlagar. Teoretiskt går det att tala om evidens även för övernaturliga händelser, om de inte kan förklaras utifrån naturlagar.
Struntprat Magnus. Alla vetenskapsmän pratar om bevis för sina teorier och att högutbildade människor sitter och spekulerar utan bevis om sådant som är omöjligt att bevisa är inte mer värt än om vem som helst gör det, speciellt inte när alla vet att dom bara propagerar för sin egen religion.
Du kan säkert hitta lika välutbildade hinduer som sitter och spekulerar om apguden Hanuman, men det tror du inte på oavsett vilka skolor dom gått på.
Jag lämnar ditt stickspår här Anders.
Om detta är ett stickspår så är det ditt eget Magnus. Anklaga inte mig för det du själv hittar på.
Bra skrivet, Magnus!
Kanske är den omvända frågan mer relevant:
Klarar vi Jesus granskning av oss från den stora vita tronen?
Från en teoretisk synvinkel kan alla omvända sig och tro på Jesus och hans verk på jorden, men i praktiken är antalet få, trots alla överväldigande bevis. Bevis som endast kan bemötas med förnekelse från de som vägrar tro, aldrig från Sanningen.
[…] Fallet Jesus – klarar han en granskning Lee Strobel […]