Författare

Micael Grenholm är en teolog, författare och föreläsare som bor i en kristen kommunitet i Falköping med sin fru Sarah. Han är doktorand i kyrko- och missionsstudier vid Lunds universitet och undervisar i kyrkohistoria på ALT. Sedan 2009 har han skrivit på Hela Pingsten som idag är en av Sveriges största kristna bloggar. Micael är även redaktör för Pentecostals & Charismatics for Peace & Justice, föreläser åt den kristna miljöorganisationen God Jord, samt driver podcasten Jesusfolket. Han har mottagit Uppsala fredspris och priset Årets opinionsbildare. Micael har skrivit fyra böcker, bland annat Dokumenterade mirakler och Konvertiten. Han har fått artiklar publicerade i Sojourners, The Christian Post, The Mennonite World Review, Dagen, Sändaren, med mera. Han har föreläst i över hundra olika sammanhang och brinner för ämnen som karismatik, apologetik, främlingsvänlighet, miljövänlig livsstil och evangelisation.

Om inlägget

Dela inlägget!

Varför evolution och ateism är oförenliga

Jag kan inte räkna alla de gånger jag har hört ateister säga: ”Jag tror inte på Gud, jag tror på evolutionen.” Många utgår från att om evolutionsteorin är sann, är ateismen sann. Evolutionsbiologen och nyateisten Richard Dawkins har hamrat hem denna koppling, och även en del kristna håller instinktivt med.

Men tänk om…

evolution atheism

…evolutionsteorin är oförenlig med ateism?

Låt mig introducera dig till Alvin Plantingas evolutionära argument mot naturalismen (förkortas EAAN utifrån engelskan). Plantinga är en av världens mest inflytelserika nu levande filosofer, och hans argument har diskuterats på högsta filosofiska nivå i flera decennier. Här är ett exempel:

 

På grund av den omfattande diskussionen om argumentet finns det många nyanser, invändningar och fördjupningar att ta del av. I detta inlägg kommer jag enbart kortfattat introducera argumentet i en enkel form och illustrera det med en groda. För den som vill ha fördjupning är det bara att googla.

Plantingas argument i ett nötskal

Plantinga definierar naturalism som att det inte finns någon Gud eller något som liknar Gud. Om evolutionen har ägt rum i en sådan värld är den inte styrd av någon högre makt, utan de processer som driver den framåt är mekanismer såsom slumpmässig mutation, naturligt urval, med mera. De organismer som främjas av evolution är naturligtvis de som överlever, ”survival of the fittest” som Darwin uttryckte det.

Plantinga påpekar att detta gäller hela organismen, inklusive dess eventuella hjärna. Evolutionen främjar hjärnor som tänker tankar som gör att organismen överlever.

Men. Det spelar ingen roll om dessa tankar är sanna eller inte.

closeup photography of a frog

Tänk dig en groda. Den ser flugor, sticker ut sin tunga och äter dem, hittar en grodfru och ynglar av sig. Framgångsrik evolution, generna sprids vidare. Det vi vet om denna groda är att dess hjärna orsakar handlingar som gör att den överlever.

Men vad är innehållet i dessa tankar? Är de sanna? Det kan vara så att grodan tänker sanna tankar: flugor är flugor som ska ätas, grodflickor är grodflickor som ska uppvaktas, och så vidare.

Men vi kan också tänka oss en groda som har allvarliga hallucinationer. Den kanske tror att den är en drake som skjuter miniatyrflamingos med en laserpistol fastmonterad i munnen. Ju fler flamingos som skjuts ner, desto mer poäng får grodan. Andra grodor tror den är svampar som man ska para sig med för att få bonuspoäng. Och dess yngel ärver samma bisarra föreställningsvärld.

Båda dessa tankebanor leder till samma resultat – grodan äter och får barn – så för en naturalistiskt styrd evolution spelar det ingen roll om grodan tror att den är en groda eller en laserskjutande drake. Tankarnas innehåll är irrelevant, det är beteendena som tankarna orsakar som avgör huruvida organismen överlever.

Här bränner det till för ateisterna. För vi är dessa grodor, enligt dem. Vi är lika materialistiskt konstruerade och evolutionärt orsakade som grodor.

Nå, vi är övertygade om att vi är de grodor som tänker sanna tankar om omvärlden. Men kan vi garantera det, utifrån att både evolution och naturalism är sant?

Plantinga svarar nej på den frågan.

En person som tror att både evolutionsteorin och naturalismen är sann har ingen anledning att lita på sin egen hjärna. Och har man inte det saknar man anledning att tro på naturalistisk evolution, eftersom man använde sin hjärna för att komma fram till de slutsatserna.

 

 

Två vanliga invändningar

Ateisters respons ser oftast ut på ett av följande två sätt: antingen medger man att våra hjärnor är opålitliga och ger till och med argument för det (utifrån studier om hur minnet ibland fyller i saker som inte har hänt mm), eller så hävdar man att sanna tankar har ett så självklart överlevnadsvärde att det blir orimligt att tänka sig organismer som tänker massa falskheter och ändå överlever.

Den första invändningen missar poängen. Det vi diskuterar är inte om hjärnan kan begå misstag, utan om de tankar vi tänker har något med sanning överhuvudtaget att göra. Och det är något vi alla utgår från för att ens kunna ha en diskussion. Om ens världsbild gör att man måste ifrågasätta att man ens kan tänka sammanhängande tankar som har med verkligheten att göra, bör man byta världsbild. Man saknar rationell grund att tänka att ens tankar inte funkar.

Den andra invändningen fungerar inte heller. Naturligtvis är det uppenbart för oss att sanna tankar har överlevnadsvärde, inte minst för att vi själva är övertygade om att vi för det mesta tänker sanna tankar. Men tankar med falskt innehåll kan fortfarande leda till beteenden som gör att organismer överlever, och det enda den naturalistisika evolutionära processen bryr sig om är överlevnad – inte sanning.

Faktum är att om naturalistisk evolution är det enda som formar organismer finns ingen anledning att betrakta en sådan hallicunerande groda som mindre sannolik än en som tänker sanna tankar. Det är, som Plantinga uttrycker det, 50/50.

Om vi däremot tänker oss att Gud har skapat oss, antingen genom att styra evolutionen eller på något annat sätt, försvinner problemet. Han kan då se till att våra hjärnor inte bara skapar beteenden som får oss att överleva, utan också hushåller tankar som korrekt representerar omvärlden och hjälper oss förstå den.

Kristna har alltså all anledning att lita på sina hjärnor. Ateister kan tyvärr inte vara lika säkra på den saken.

Här beskriver professor Plantinga argumentet med egna ord.

8 kommentarer

  1. Johan Franzon 16 oktober 2019 at 20:01

    Micael tycks här mena att vi bör lita på våra omedelbara sinnesintryck. Om vi alltså förnimmer omvärlden på ett visst sätt, så bör vi kunna utgå ifrån att världen faktiskt är på detta sätt. Okej. Om jag tittar rakt upp i himlen så ser jag ingen Gud. Jag skulle gissa att mitt synintryck på denna punkt överensstämmer med de allra flesta människors. Jag har heller aldrig hört Gud tala. Eller tagit i hand och hälsat på honom. Eller på något annat sinnligt sätt fått någon som helst indikation på att denne Gud verkligen existerar. Så, om jag nu ska lita på att mina sinnesintryck återger verkligheten på ett hyfsat pålitligt sätt, så kan jag för egen del inte dra någon annan slutsats än att Gud verkar vara misstänkt frånvarande.

    • Micael Grenholm 16 oktober 2019 at 21:23

      Hej Johan!

      Att anse att ens hjärna är tillförlitlig är mer grundläggande än att tro att allt ens sinnen tycks säga är sant. När du överhuvudtaget formulerade tankar för att skriva denna kommentar utgick du från att din hjärna tänker sanna tankar. Om du behöver argumentera för att du framför allt tänker falska tankar för att behålla din ateism, bör du ifrågasätta din ateism. Eller missförstår jag det du försöker uttrycka (det låter nämligen som du försvarar invändning ett ovan, att våra hjärnor i själva verket inte är tillförlitliga pga att våra sinnen kan spela oss spratt ibland)?

      • Johan Franzon 16 oktober 2019 at 21:55

        Jag utgick från näst sista stycket där du skriver om ”tankar som korrekt representerar omvärlden”.

        En annan liten fråga. I samma stycke skriver du att Gud skapat oss ”antingen genom att styra evolutionen eller på något annat sätt”. Att det lika gärna kan ha skett ”på något annat sätt” måste ju betyda att det på denna punkt inte finns någon klar bild av verkligheten i ditt huvud.

        • Micael Grenholm 17 oktober 2019 at 09:14

          Jag förstår, min poäng är att om du i ditt försvar för ateism förnekar att dina tankar (för det mesta) korrekt representerar omvärlden har du varken en anledning att diskutera med mig eller vara ateism, för du har då förlorat all anledning att anse att jag existerar och att Gud inte gör det.

          Jag anser att evolutionen har skett, tackar som frågar. Min poäng ovan är att all form av kristen teism undviker problemet med otillförlitliga hjärnor, både teistisk evolution och olika former av kreationism, medan ateister har en betydligt svårare sits.

          Allt gott!

          • Johan Franzon 17 oktober 2019 at 09:41

            Du försöker nu för andra gången tillskriva mig åsikter som jag inte gett uttryck för. Mitt svar till dig utgick ifrån DINA tankar om att vi bör lita på att våra sinnen ger oss en korrekt bild av verkligheten. Om jag tillämpar denna inställning så kommer Gud inte att ingå i min bild av verkligheten, eftersom det i mitt fall saknas sinnesintryck som indikerar att Gud finns.

            Vilket för övrigt även tycka ligga i linje med Paulus: ”Vi förkunnar, som det står i skriften, vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat …” (1 Kor 2:9)

          • Johan Franzon 17 oktober 2019 at 09:49

            Jag vill också fråga dig följande. Om det nu är så att kristen tro garanterar en korrekt bild av verkligheten, hur kommer det sig då att vissa kristna anser att teistisk evolution ger en korrekt bild av verkligheten medan andra kristna anser att teistisk evolution ger en felaktig bild av verkligheten?

  2. […] Ursprungligen publicerad på Svenska apologetiksällskapets blogg. […]

  3. stefanj77Stefan 17 oktober 2019 at 10:29

    Jag är kreationist, men jag vet inte om jag kan hålla med om slutsatsen i just detta resonemang :)
    Det grodan uppfattar kan vara en illusion, men om det ändå fungerar så kan ju grodan ändå dra logiska slutsatser av sin illusion.
    Och om den illusionen fungerar ihop med en annan illusion så kan man ju dra en större logisk slutsats av en mängd illusioner som ändå stämmer överens med verkligheten.
    Vilket betyder att om allt vi ser är en illusion som ändå stämmer med verklighetens logik så inrymmer ju den insikten en uppfattning om tex evolution.
    Så självaste händelseförloppet i evolutionen skulle man då kunna förstå fungera logiskt även om det man ser är en mängd illusioner som ändå fungerar med verkligheten..
    Men nu är jag av den uppfattningen att det finns för mycket som motsäger evolutionsteorin, tex i hur cellens uppbyggnad skulle ha kunnat bli till genom evolution, så jag tror ändå inte på evolutionsteorin :)

kommentarer är stängda.

Just nu på bloggen

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Att dekonstruera sin tro är hetare än någonsin! Passande nog har anmälan till vårens konferens har öppnat! Våga fråga - att ifrågasätta sin tro utan att bli svarslös. Konferensen kommer att ta upp varför folk lämnar kyrkan och de skäl som ofta ligger bakom. Välkomna!
Mer info och anmälan här:  https://apologia.se/vaga-fraga/

Att dekonstruera sin tro är hetare än någonsin! Passande nog har anmälan till vårens konferens har öppnat! "Våga fråga - att ifrågasätta sin tro utan att bli svarslös." Konferensen kommer att ta upp varför folk lämnar kyrkan och de skäl som ofta ligger bakom. Välkomna!
Mer info och anmälan här: apologia.se/vaga-fraga/
... Läs merLäs mindre

3 weeks ago
Visa mer