Författare
Om inlägget

Du kan tala anonymt rakt in i Somalia – vad vill du säga?
Redaktörens kommentar: Det här blogginläggets metod och lämplighet på just denna blogg har diskuterats inom styrelsen. Åsikterna och metoden som uttrycks är författarens egna och reflekterar inte Svenska Apologetiksällskapets.
Av: Victor Fast (pseudonym)
Inledning
Kombinationen av Facebook, Messenger och översättningsverktyg som Google översätt kombinerat med nytt riktat material gör det möjligt att tala anonymt rakt in i Somalia. Men vad vill du säga dem? För min egen del skulle jag vilja ge hopp och tro och en ny internationell gemenskap.
I följande kapitel beskriver jag mina ingångspunkter och min strategi som jag använt med flera hundra somalier. Du kanske skulle vilja säga något annat? Eller vill du hjälpa mig att sprida de här budskapen? Berätta gärna om dina tankar i kommentarfältet.
Strategi
- Du kan använda din vanliga identitet, men om du känner att du behöver vara anonym följer här några förslag. Skapa ett Facebook-konto med ett populärt namn så att det är svårt att söka på – tex Ciise Sheikh eller Ciise Nuur (Jesus ljus) Ciise Malik eller Christian Faith, eller Islamic relief eller Islamic Implosion eller Cislaam Cimplosion. Man kan koppla det till ett köpt kontantkort om man vill göra det mer svårspårat.
- Eventuellt kanske du vill skydda din anonymitet med någon extra skyddsmekanism tex Tor browser , Express VPN, eller liknande, men det behövs sällan med Somaligruppen.
- Skaffa facebookvänner inne i Somalia. Tex genom facebookgruppen somali charity eller Mogadishu University, Qolka Somaliweyn eller somali muslims. Somaliska namn har ofta C (tex Cabdi) och dh tex Dhanto, och ii tex. Ciise. Skicka vänförfrågningar, och när du börjar få en del vänner kan du skicka till dem som du redan har gemensamma vänner med, så ökar chansen att de accepterar vänförfrågan. Be Gud leda dig till rätt människor.
- Skicka meddelanden på Messenger. Bäst är meddelanden som tar kontakt men inte visar vad du har för tro själv. Till exempel:
Haye [namn]! Ma nabad baa? (är allt lugnt?)
Ma ila fiirin kartaa? (Kan du ta en titt på den här?)
https://www.youtube.com/watch?v=GINYUP_d7iE&feature=share (Länk till Somali Christian TV)
- När muslimerna svarar på sitt språk kan man översätta med Google översätt om man vill veta vad de säger
eller helt enkelt svara med emojis. Om du vill svara på somaliska finns det många bra resurser (sök på useful phrases somali) Ha gärna ljudet avstängt- Ofta försöker de ta kontakt med videochatt på Messenger för att ta reda på vem du är.
- Blanda gärna apologetiska meddelanden med meddelanden som är skämtvideor, Länkar till Jesusfilmen och audiobiblar och videor som visar arab fails kan vara bra för att hjälpa dem att se igenom den upphöjda arabiska kulturen.
- Så här kan en konversation se ut:
Den blå pilen visar hälsningsfrasen, som jag följer upp med en skämtvideo med samlade Fails från Mellanöstern.
Den röda pilen visar somalierns respons.
Den svarta pilen visar mitt apologetiska klipp- det är en video som Somali Christian TV rekommenderar som intro till sin kanal.
Den gröna pilen visar den lilla symbolen som visar att somaliern har sett att jag skickat klippet.
- Nästa gång jag skickar till Yusuf/somaliern kommer jag att använda en annan hälsningsfras (Li warran, eller See tahay) Sedan göra tvärtom- börja med ett apologetiskt klipp och sedan något skämtklipp.
Exempel på nästa konversation:
Sidee tahay, [name] ? (Hur är läget?)
Sidee u aragtaa fiidiyoowga? (Vad tyckte du om videon?)
… och när han eller hon svarar kan jag fortsätta med:
Waan ku faraxsanahay! (Glad att få tala med dig!)
Ma ila daawan kartaa? (Kan du titta på den här med mig?)
www.jesusfilm.org/watch/jesus.html/somali.html (Länk till the Jesus film på somali)
2. Resurser som jag använder
Bra introduktionsvideo till Somali Christian TV:
Audio Nya testamentet : https://www.wordproject.org/bibles/audio/36_somali/index.htm
Vittnesbörd från somalier som blivit kristna:
Audio Gamla Testamentet: https://www2.bible.com/sv/bible/87/RUT.1.SOMB
Dramatisering av Bibeln (audio):
https://live.bible.is/bible/SOMSIM/MAT/1?audio_type=audio_drama
https://www.inspirationalfilms.com/audio/The_Story_of_Jesus_Somali_84322.mp3 ljudet till Jesus filmen.
Jesusfilmen:
jesusfilm.org/watch/jesus.html/somali.html
Film om Bön och andra bibelberättelser som enkla filmer:
https://globalrecordings.net/en/program/74716
Somali Christian TV jämför Bibeln med Koranen:
Videor dubbade till Somali, olika talare (19 videor):
David Wood dubbad till Somali playlist från Somali Christian TV(19 videor):
Problem i muslimska gemenskapens inre rum:
https://www.youtube.com/watch?v=o5HGc7iaxmk
https://www.youtube.com/watch?v=D4TXoSsupHc
https://www.youtube.com/watch?v=Y9S8N6IPOro
https://www.youtube.com/watch?v=k51YnX7OZRE
https://www.youtube.com/watch?v=YIOD-1wvHwA **
Dessa kan följas upp med en kommentar som tex ”Waa nabadda islaamka?” (islamic peace?)
Fail-videor – funny! Några klipp som piggar upp, sprider glädje och avdramatiserar.
https://www.youtube.com/watch?v=PL7rQsYHY98
https://www.youtube.com/watch?v=0MwiEjouO3s
https://www.youtube.com/watch?v=15Q8OBFPmi8
https://www.youtube.com/watch?v=zlijctkObhA
Jesusfilmen:
jesusfilm.org/watch/jesus.html/somali.html
Ingångspunkt:
Till sist
Du kanske undrar- fungerar det här verkligen?
Några av de mest effektiva evangelisterna och apologeterna till islam är anonyma (tex Christian Prince, Rob Christian, Apostate prophet) av flera anledningar. Men man måste ju inte vara anonym eller agera under pseudonym. Och om man gör det behöver det inte vara hemligt. Det viktiga är nog snarare budskapet och tilltalet. På det här sättet ökar du medvetenheten och närheten till en av världens mest svårnådda grupper, visar somalier att det finns somalier som är kristna via de länkade klippen, och öppnar vägar ut ur skadliga synsätt i islam. Du gör 100% skillnad för dem du når. Gud välsigne dig och dina framtida relationer.
Det här är helt enkelt en spännande ny kommunikationsväg med potential som jag inbjuder dig till.
Fråga dig själv-
vad vill du säga till Somalia nu när du får chansen?
Liknande inlägg
15 kommentarer
kommentarer är stängda.
Just nu på bloggen
Stokastisk nåd Jag växte upp i ett hushåll av ateister. Mina föräldrar var dedikerade medlemmar av det amerikanska kommunistpartiet, och därför låg ateismen i mitt hushåll ganska nära den militanta antiteismen hos de så kallade ”nyateisterna”. Jag lärde mig att inte bara är religiös tro felaktig, utan faktiskt ond. Liksom min far, en fysisk kemist, förkastade jag alla former av andlighet och blev biokemist (jag avvek så långt som möjligt från den faderliga modellen). Idag är jag en kristen med en djup känsla av Guds nåd och en pågående känsla av förundran över Herrens återlösande kraft i hela skapelsen och i mitt eget liv. Jag förblir vetenskapsman, som jag har varit de senaste 30 åren. Jag finner en enorm tillfredsställelse i min absoluta övertygelse om att vetenskap och tro är komplementära och ömsesidigt stödjande. Min tro stärks av det jag vet om den naturliga världen, och mitt vetenskapliga tänkande har fått ett stort uppsving genom min tro på Herrens skapande kraft. Vilken sorts resa ledde mig från min ungdom av brinnande ateism till där jag är idag? Svaret är enkelt: Gud kallade mig, envist och tydligt, även om det tog mig årtionden att äntligen lyssna och höra. Jag minns det första clarion-kallet ganska tydligt. Som ung såg jag filmen The Gospel According to Matthew av Passolini. I filmen växlar partituren mellan ett antal skarpt kontrasterande stilar. Efter korsfästelsen återspeglar en långsam, dyster, rysk hymn den stämning av förtvivlan och saknad som Maria och lärjungarna kände. Denna musik fortsätter när kvinnorna och John besöker graven på den tredje dagen. Dörrens sten rullas tillbaka och graven avslöjas som tom. I det ögonblicket ändras musiken omedelbart till en glad afrikansk melodi från ett stycke som heter Missa Luba. Detta ögonblick hade en dramatisk och intensiv inverkan på mig. Jag kände en rysning av känslor och en känsla av mirakulös glädje. Filmskaparens konst hade förmedlat sanningen om evangelierna till mig – genom musik och visuell prakt. När John började springa för att sprida ordet till sina vänner, minns jag att jag tänkte, skulle det inte vara underbart om jag kunde tro på den vackra myten om uppståndelsen. Och då tänkte jag nej, det här är bara ett trick i mitt sinne för att framkalla känslor som ursprungligen utvecklades för att låta människor uppleva empati, och så vidare. (Se Dennett för en fullständig förklaring av hur vi ”luras” av sådana känslor). Så medan fröet hade planterats, växte det långsamt och krävde en hel del omsorg, men bar så småningom frukt. Jag läste evangelierna. Jag blev intresserad av mystik och transcendens. Jag började gå i en katolsk kyrka. Allt detta var intressant i intellektuell mening, men det hade ingenting med tro att göra. Jag var en iakttagare, en sympatisk och vänlig sådan, men jag var fortfarande på utsidan och tittade in. Under tiden arbetade jag med att göra vetenskaplig forskning och läste Dawkins och Gould, Lewis Thomas och Carl Sagan. Jag har alltid varit ivrig i min beundran för evolutionsteorins förklaringskraft och till och med kommunicerat med Dawkins angående ett av Darwins brev som jag upptäckte i British Museum, som fick ett omnämnande i The Devil’s Chaplain . Jag fick äntligen gåvan av Guds nåd direkt från Kristus på ett dramatiskt och obestridligt sätt. Men för att fullt ut kunna acceptera denna gåva och veta att jag tillhör Kristus, kropp och själ, behövde jag förena denna nya tro med min vetenskapliga känsla för förnuft. Som det visade sig tyckte jag att detta (som många andra har) var förvånansvärt okomplicerat, särskilt efter att ha läst Guds språk . Min resa till tro började med konst och känslor, men den nådde frukt med min växande förståelse för hur det naturliga universums egenskaper pekar på Gud. Min vetenskapliga världsbild uppmuntrade mig att ställa frågor, några av dem ovanliga för en vetenskapsman: Varför finns skönhet? Tänk på den magiska Oden till glädjen, eller varje ton som någonsin skrivits av Bach, eller Kandinskys målningar, eller elegansen i Einsteins fundamentala ekvationer. Titta på den underbara matematiska artefakten från Mandelbrot-uppsättningen, en ren fraktal, skapad av människans sinnes geni och endast synliggjord av modern datorgrafik. Ja, alla dessa är människors verk, och människan är en underbar skapelse. Men varför är universum vackert? Vad är källan till denna skönhet? När vi tittar på naturen och ser att det till synes artificiella, matematiskt märkliga konceptet med en icke-skalär, självliknande fraktal kan hittas i nästan alla biologiska strukturer (inklusive DNA), såväl som i moln, kustlinjer, berg, och galaxer, vi måste undra över källan till all denna komplexitet, all denna skönhet. Vi vet från fysiken att vår värld är stokastisk, inte strikt deterministisk. Med andra ord, det förändras enligt till synes ”slumpmässiga” influenser, vilket tillåter – till och med insistera på – kreativitet och överraskning vid varje tur. Det är vackert, inte tråkigt; mycket komplex, inte enkel. Biologiska organismer verkar ha bildats med den medfödda förmågan att utvecklas. Och människor, organismer med en själ, representerar det största mysteriet av alla. Varför är det så anmärkningsvärt att vi lever i ett stokastiskt universum? Vi kan förutsäga resultatet om vi kastar 1000 mynt, behandlar en miljon celler med en mutagen, undersöker beteendet hos en miljard molekyler eller spårar ödet för biljoner subatomära partiklar. I den meningen kan vår vetenskap beskriva världen mycket väl. Men vi vet ingenting om vad som händer när du kastar ett enda mynt, utforskar en enskild cells mutationsöde, försöker förutsäga en enda fotons väg eller tittar på en enda människas liv. Det verkar verkligen magiskt (särskilt när vi undersöker vetenskapen om kvantteorin) att vårt universum i grunden är stokastiskt på individnivå. Jag tror att denna egenskap hos de naturlagar vi beskriver genom vetenskapen byggdes in av Skaparen för att tillåta slumpen, skönheten, evolutionen, mänskligheten och till och med tro. Det vi uppfattar som en slump är inte trons fiende, utan tvärtom. Det är Guds redskap. Vi kan genom vetenskapen hitta magnifika och överväldigande bevis för Guds ingripande och pågående engagemang i vår värld, från dess skapelse till våra vardagliga liv, i alla aspekter av verkligheten, inklusive i våra pågående upptäckter av den naturliga världens hemligheter. Vi vet nu att universum inte alltid var […]
20 september 2023Är foster levande? Du kanske har hört påståendet att det mänskliga fostret inte är levande. Men är det verkligen sant? I den här artikeln kommer vi att utvärdera huruvida det mänskliga fostret är levande utifrån kritiskt tänkande. Ett argument som framförs är att fostret inte är levande biologiskt. Det är bara en cellklump. Detta argument är falskt. Den vetenskapliga konsensus bland forskare är att livet börjar vid befruktningen.1 Enligt professorn Keith Moore, ”Mänskligt liv börjar vid befruktningen”.2 Enligt forskaren Yuki Okada, ”Däggdjurs livscykel börjar när en spermie kommer in i ett ägg”.3 Enligt Van Nostrands Scientific Encyclopedia, ”I det ögonblick som den mänskliga mannens spermiecell möter honans ägg … börjar ett nytt liv”.4 Enligt förlossningsläkarna J.P. Greenhill och E.A. Friedman, ”Termen befruktning syftar på föreningen av manliga och kvinnliga pronukleära element … från vilken en ny levande varelse utvecklas”.5 Enligt embryologen Jan Langman, ”Utvecklingen av en människa börjar med befruktningen”.6 Ett annat argument som framförs är att det mänskliga fostret inte är en person, även om det är biologiskt levande. Detta argument är falskt, eftersom ingen av de alternativa definitionerna av mänskligt personskap kan tillämpas konsekvent. Vi kommer nu att utvärdera varje försök till att definiera mänskligt personskap. En försökt definition av mänskligt personskap är när en människa blir medvetande. Denna definition misslyckas, eftersom människor i koma fortfarande är personer även om de är omedvetna. Nyfödda barn är fortfarande personer, även om de är omedvetna. En annan försökt definition av mänskligt personskap är livsduglighet och oberoende. Denna definition misslyckas, eftersom handikappade människor fortfarande är personer även om de är beroende av andra. Nyfödda och för tidigt födda barn är fortfarande personer trots att de är beroende av föräldrar respektive kuvös. En annan försökt definition av mänskligt personskap är via den genetiska sekvensen för arten Homo sapiens. Denna definition fungerar, eftersom det är den enda definitionen som framgångsrikt omfattar alla människor. Det innebär att fostret – oavsett stadium – måste behandlas som en mänsklig person med rättigheter. Ett annat argument som framförs är att kvinnan har kroppslig autonomi över det mänskliga fostret inuti henne. Detta argument är falskt. För det första, har en förälder en laglig skyldighet att ta hand om ett levande barn, annars kommer föräldern att åtalas för vanvård. För det andra, är det olagligt för medborgare att avsluta liv. För det tredje, har det kvinnliga fostret i livmodern också ett val och kroppslig autonomi samt en rätt till liv. För det fjärde, om kvinnans autonomi verkligen skulle överskride fostrets autonomi, då skulle det ha varit lagligt att göra abort fram till födseln! Ett annat argument som framförs är att abort bör tillåtas av ekonomiska skäl. Detta argument är falskt. För att använda en jämförelse, är det tillåtet att dränka en nyfödd bebis för att föräldern inte kan ta hand om den? Nej, självklart inte! Eftersom det nyfödda barnet är vid liv, är föräldern eller staten skyldig att ta hand om det. Eftersom människofostret är vid liv och en person, borde föräldern eller staten vara skyldig att ta hand om det också. Ett annat argument som framförs är att abortbegränsningar kränker kvinnors rättigheter. Detta argument är falskt. Abort skadar kvinnors rättigheter, eftersom det dödar flickan i livmodern. Abort är inte en mänsklig rättighet. Detta är en kommersiellt motiverad lögn. Rätten till liv är en del av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheter. Genom att skydda kvinnans liv i livmodern och vara pro-life, hjälper vi kvinnors rättigheter och vi gör världen till en bättre plats för flickor överallt! Att vara pro-life är det mest feministiska du kan göra! Ett annat argument är att alla feminister förespråkade abort. Detta är falskt! De tidiga feministerna var pro-life! Ett exempel på detta är Susan B. Anthony. De jämförde abort med en våldtäkt, där de såg abort som inskränkning på kvinnans livmoder. De ansåg även att det var nedvärderande att be kvinnor att mörda sina barn i magen och att behandla barnet i magen som om de vore boskap man kan avliva. De motsatta sig även preventivmedel. De ansåg att preventivmedel och abort uppmuntrar till promiskuitet bland män, vilket i sin tur ökar objektifieringen av kvinnor. De var även aktiva i nykterhetsrörelsen. De ansåg att alkoholen gav upphov till våld i allmänhet och våldtäkter synnerhet. Genom få bort alkoholen från sina män, då resulterade det i en bättre familjestruktur. De ansåg även att moderskapet var en av deras största gåvor. De var själva både mödrar och politiskt aktiva. Det fanns ingen motsättning mellan moderskapet och annan aktivitet, enligt dem.7 Sammanfattningsvis är det mänskliga fostret vid liv biologiskt, är en mänsklig person eftersom det bär samma genetiska sekvensen, har kroppslig autonomi samt och har rätt till liv, där många feminister under åren har varit pro-life. Om du har gjort en abort, vill jag bara säga att Jesus älskar dig! Jesus förlåter dig för allt! Det är okej! Tillsammans kan vi hjälpa till att skydda framtida kvinnors liv! Sandra Pihl Skott Referenser: 1 Jacobs, Steven. “Biologists’ Consensus on ‘When Life Begins.’” SSRN Electronic Journal, 2018, https://doi.org/10.2139/ssrn.3211703. 2 Keith L. Moore, The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 7th edition. Philadelphia, PA: Saunders, 2003. pp. 16, 2. 3 Okada et al., A role for the elongator complex in zygotic paternal genome demethylation, NATURE 463:554 (Jan. 28, 2010) 4 Van Nostrand’s Scientific Encyclopedia, 5th edition, New York: Van Nostrand Reinhold Company, 1976 5 Greenhill & Friedman. Biological Principles and Modern Practice of Obstetrics, W.B. Saunders, Philadelphia, 1974. 6 Jan Langman. Medical Embryology, 3rd edition, Baltimore: Williams and Wilkins, 1975 7 EWTN. (2017). Early feminists were pro-life. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bHXg1m6eAUo&ab_channel=EWTN ⁸ https://thebookofworks.com/2017/06/26/the-non-conservation-principle-in-biology/ ⁹ https://thebookofworks.com/2017/07/03/non-conservation-evolution-and-teleology-in-biology-part-2/
6 september 2023Nära döden upplevelser: Oreducerbart sinne (Del 5) Vad kommer att hända när du dör? När din hjärna slutar fungera kommer det att vara slutet på dig, eller kommer ditt sinne att fortsätta på en annan plats? I århundraden har människor kommit tillbaka till livet på randen av döden och har rapporterat konstiga upplevelser av livet bortom. Hundratals, som har väckts tillbaka till livet, har rapporterat att de fortsatte efter att deras hjärna stannat och de kom in i kroppen igen först när de återupplivades. Men är dessa rapporter verkligen belägg på liv bortom döden eller är de bara hallucinationer skapade av en hjärna för att klara av slutet på dess existens? De flesta fysikalister tror att när din hjärna och kropp dör så försvinner du ur existensen, eftersom de tror att sinnet bara är en framväxande egenskap eller funktion av hjärnprocesser. Så alla rapporter om nära-döden-upplevelser måste bara vara upplevelser som genereras av hjärnan när den håller på att dö. Ett vanligt argument som används för att stödja denna uppfattning är att ”vi möter aldrig medvetande förutom en fungerande hjärna.” Så vi kan inte anta att medvetandet kan fortsätta att existera utan en hjärna. Men som vi har upprepat hela tiden genom den här serien är att detta inget mer än ett korrelations-/orsaksfel. Bara för att vi vanligtvis ser medvetande och hjärnor korrelerade betyder det inte att hjärnan genererar eller skapar medvetande. Även innan vi utvärderar rapporterna om nära-döden-upplevelser verkar det som om vi har tillfällen där vi kan observera medvetande utan en normalt fungerande hjärna, vilket stärker teorimedvetandet och hjärnor är bara korrelerade ibland, istället för att hjärnan är orsaken till medvetande. Den brittiske neurologen John Lorber studerade ett tillstånd som kallas hydrocephalus och genom sin forskning tittade han på över 600 olika fall. Detta är ett tillstånd där det finns en överdriven mängd cerebrospinalvätska i skallen, vilket hindrar normal hjärnutveckling. Av de allvarligaste fallen var hälften svårt mentalt utmanade, vilket kan förväntas om fysikalismen är sant, eftersom hjärnan inte utvecklas normalt. Den andra hälften av de svåra fallen hade dock IQ över 100 och fungerade egenskaper även om en normal hjärna inte utvecklades. Ett fall som Lorber nämner handlar om en man som bara hade haft ett tunt lager av hjärnceller på en millimeter tjockt, men som ändå hade en IQ på 126 och en examen i matematik. En annan artikel rapporterade att flera studier ”dokumenterade utveckling av intelligens över genomsnittet, trots drastiskt minskad storlek på hjärnmanteln i hydrocefalus med tidigt debut.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1511795 Men hur kunde detta vara? Om hjärnan är nödvändig för medvetandet, hur skulle försökspersoner med onormal hjärnutveckling, eller nästan ingen hjärna alls, ha en normal medveten upplevelse, utveckling av ett jag och leva som om det inte var något fel? Till exempel hävdar Todd Feinberg och Jon Mallatt att medvetandet kräver funktionell komplexitet för att uppstå. ”Det är på nästa nivå av neurobiologi som medvetandet dyker upp. Denna nivå har fått en komplex serie av speciella neurobiologiska egenskaper som är unika för medvetna hjärnor. Även om dessa speciella egenskaper bygger på, är beroende av och visar alla allmänna och reflexiva funktioner, krävs deras bidrag för medvetandet.” (5-6) Se även: https://www.nature.com/articles/nrn2555 Utöver detta har nyare neurovetenskaplig forskning identifierat att ”… medvetandets neurala korrelat primärt är lokaliserade till en bakre kortikala varma zoner som inkluderar sensoriska områden, snarare än till ett frontoparietalt nätverk som är involverat i uppgiftsövervakning och rapportering.” Men dessa specifika områden skulle vara frånvarande eller allvarligt skadade i fall av hydrocefalus. Om dessa korrelat är där medvetandet antas komma ifrån, varför kan vi observera att medvetandet är människor som helt klart saknar sådana heta zoner? Som Roger Lewin frågade, ”…det här fallet är inget nytt för den medicinska världen. ”Mängder av liknande berättelser fyller den medicinska litteraturen, och de sträcker sig långt tillbaka, konstaterar Patrick Wall, professor i anatomi vid University College, London, ”men det viktiga med Lorber är att han har gjort en lång serie av systematisk skanning, snarare än att bara ta itu med anekdoter.’ Han har samlat in en anmärkningsvärd uppsättning data och han utmanar: ”Hur förklarar vi det?” Med andra ord är fall av hydrocefalus oförklarliga anomalier om fysikalistiska modeller av medvetande är sanna. Medvetandet existerar utan de typiska observerbara neurala korrelaten av medvetande. Ett liknande tillstånd som är ännu allvarligare kallas hydranencefali, vilket är där hjärnhalvorna i hjärnan är frånvarande i olika grad och det återstående utrymmet är fyllt med vätska. Offer med hydranencefali antas exemplifiera utvecklingen av vegetabiliskt tillstånd, eftersom de saknar de nödvändiga områdena i hjärnan som är tänkta att generera medvetande och mentala egenskaper. Som en studie uttryckte det, ”Enligt traditionell neurofysiologisk teori kräver medvetande neokortikal funktion, och barn som föds utan hjärnhalvor förblir nödvändigtvis i ett utvecklingsmässigt vegetativt tillstånd på obestämd tid.” Men nyare forskning utmanar detta antagande. En studie fann att deras försökspersoner kunde uppvisa enorma mängder normalt medvetet beteende som nöd, nöje, glädje och kan uttrycka sig genom att skrika, krångla, le, fniss och skratt. ”Dessa barn är inte bara ”fysiologiskt vakna” i den meningen att de går igenom en sömn-vaken-cykel, utan de är pigga och lyhörda för miljöhändelser under vakenhet. De vänder sig till framträdande stimuli, visar situationsmässigt betingade känslomässiga reaktioner och skiljer bekanta röster från främlingars röster (se avsnittet Resultat), vilket allt är oförenligt med medvetslösheten i det vegetativa tillståndet.” En annan forskare säger: ”Det är allmänt trott att barn med hydranencefali inte är vid medvetande; och klassificeras därför rutinmässigt i de diagnostiska kriterierna för vegetativt tillstånd. Men det finns flera beteendebelägg som tydligt indikerar närvaron av medvetande hos sådana patienter.” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18435419/?fbclid=IwAR0za1RFdQw8CcJw3ss1EwiDuPo0UJUWRLg_91CZed91p-c9knWijYKiE2E Således är hydranencefali en annan oförklarlig anomali om ett komplext nätverk inom en normalt utvecklad hjärna är det som genererar medvetande. Om några finns med hydranencefali och är medvetna, så innebär detta att medvetandet inte kräver en komplex hjärna. När vi går djupare har vi till och med ett fall där någon föddes utan hjärna, men ändå visade tecken på medvetande. Vi har dussintals fall av spädbarn som föds hjärnlösa. Dr Robert T. Leshner säger att de flesta barn med tillståndet ”kommer inte över det […]
2 augusti 2023Kvantbiologi: Oreducerbart sinne (Del 4) När du tänker på din hjärna kanske du tänker på kemiska reaktioner och elektriska signaler som äger rum som du kanske tror genererar alla dina tankar, drömmar och ditt medvetande. Om detta var fallet skulle allt du är kunna förklaras av klassisk fysik. Men hur vi tänker och arbetar verkar vara helt annorlunda än hur klassisk fysik fungerar på makronivå. Och ett nytt forskningsfält, kallat kvantsinneteori, utmanar dessa etablerade föreställningar om att vi inte är något annat än biologiska robotar som bestäms av fysikens lagar. Under de senaste decennierna har ett nytt forskningsfält börjat, kallat kvantbiologi, vilket är det vetenskapsområde som tillämpar kvantmekanik på biologiska system för att förklara hur de fungerar där klassisk biologi inte kan ge en fullständig redogörelse. Flera aspekter av biologi kan inte förklaras enbart med klassisk biologi och kvantbiologi ger bättre modeller för biologiska system. Till exempel har kvantmekanik visat sig spela en roll i fotosyntesen och verkar användas i hur fåglar migrerar. Kvantmekaniken kan också spela en roll för hur vi kan lukta. Kvantintrassling har visat sig hålla ihop DNA, själva livets kod, och forskare hittade nyligen bevis på kvantjitter i vårt DNA, vilket kan vara en drivkraft i evolutionen Man trodde att kvantmekaniken inte spelade någon roll i makroobjekt, än mindre biologiska strukturer, eftersom miljön var för farlig för kvantprocesser, men denna forskning ensam motbevisar detta påstående. Det är nu känt att biologiska system kan och drar fördel av kvantprocesser och kan använda dem för fördelaktiga medel. När vår moderna teori om kvantmekanik först utvecklades, spekulerade vissa fysiker att det kanske kunde förklara en annan gåta, liv och medvetande. En av anledningarna var att kvantmekaniken bekräftades i flera experiment, och de konstiga reglerna i kvantvärlden verkade kontraintuitiva. Så vissa föreslog att det skulle kunna låsa upp ett helt nytt sätt att se på världen som så småningom kunde leda till att man förstår själva livets regler och egenskaper. Detta sågs som spekulativt som först, men nyligen har nya bevis kastat ljus över idén. För ett decennium sedan började fysikern Diederik Aerts föreslå att kvantmekanikens matematik skulle kunna användas för att modellera sinnets inre värld. ”Vi påpekar att kvantmekaniska principer, såsom superposition och interferens, är ursprunget till specifika effekter i kognition relaterade till begreppskombinationer … Vi undersöker implikationerna av vårt kvantmodelleringsschema för strukturen av mänskligt tänkande, och visar närvaron av en tvåskiktsstruktur bestående av ett klassiskt logiskt lager och ett kvantkonceptuellt lager.” Med andra ord verkar sinnets inre värld bete sig som om den är kvantliknande. Till exempel, inom kvantmekaniken finns det något som kallas superposition, där ett kvantsystem kan bete sig som om det är i flera tillstånd samtidigt tills det mäts, och en kollaps sker till en slutlig observerbar position. Aerts noterar dock att detta verkar vara hur eller tankar beter sig. Vi kan ofta ha flera motsägelsefulla idéer eller lösningar på ett problem som existerar i vårt sinne samtidigt innan vi medvetande orsakar kollaps till det slutliga beslutet som vi genomför i vår klassiska eller makroverklighet. Ibland känns det som att vissa tankar eller minnen är intrasslade. Du kanske tänker på ett ämne och omedelbart är du kopplad till ett annat ämne som precis dök upp i ditt sinne. Vi kan tänka på våra mentala processer som kvanttunnelering. Du kan till exempel stöta på ett udda föremål eller lukta på något som omedelbart påminner dig om ett länge förlorat minne. Vi kan studsa runt mellan olika ämnen utan någon logisk väg från det ena till det andra. Aerts föreslår dessa koncept och fler är bättre på att förklara hur sinnet fungerar, med andra ord, sinnet verkar bete sig kvant och mentala processer bör modelleras som sådana. ((i) kontextuell påverkan, (ii) uppkomst på grund av superposition, (iii) interferens, (iv) intrassling och (v) kvantfältteoretiska aspekter.) Det har hävdats att detta inte är något annat än en slump, att hjärnan bara är en klassisk maskin som beter sig kvantlikt när den genererar sinnet. I själva verket är det rättvist att säga att många forskare som arbetar med kvantkognition talar om det som bara ett abstrakt ramverk för att modellera det mänskliga mentala lexikonet genom hjärnans nätverk av neuroner. Men detta element ensamt är förmodligen inte tillräckligt för att helt förklara varför sinnet agerar kvantliknande, och man skulle kunna hävda att hjärnans neurala nätverk är en manifestation av ett underliggande kvants mekaniska aspekt, djupt inne i hjärnan. Och bara utifrån beräkningsfrågor är detta osannolikt att hjärnan bara simulerar ett kvantsystem. Det är mer vettigt ur en biologisk synvinkel att bara använda kvantprocesser istället för att simulera dem klassiskt, och vi vet att biologisk process kan utnyttja kvantprocesser. Stuart Hameroff förklarar: Dessutom har vi bevis för att kvantprocesser verkar existera djupt inne i hjärnan. Fysikern Matthew Fisher tog fram en studie från 1980-talet där möss fick antingen litium-6 eller litium-7 och jämfördes med en kontrollgrupp. Litium-7 används i farmaceutiska läkemedel för att behandla saker som depression eller bipolär sjukdom. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18626002 Om hjärnan nu är rent kemisk och inte kvant, borde Litium-6 ha effekten. Anledningen är kemiskt att de är lika, eftersom de har samma antal elektroner. Den enda skillnaden är att litium-7 har ytterligare en neutron i kärnan. Så den enda skillnaden är deras kvantvibrationsfrekvens, inte deras kemiska sammansättning. Forskare fann dock stora beteendeskillnader mellan Lithium-7-gruppen och Lithium-6-gruppen. Lithium-7-gruppen mjuknade och visade lite intresse för att utföra normala instinktiva uppgifter, och Lithium-6-gruppen hade precis motsatt effekt. Fisher säger, ”…för de råttmamma som matades med Li-6 rapporterades deras bobyggnad vara överdriven, amningen var mycket frekvent / lång varaktighet, skötsel och hämtning av valpar var överdriven – så dessa var de renaste och säkraste råttungarna i världen! Beredskapstillståndet, istället för att vara ”genomsnittligt” eller ”lågt”, rapporterades vara ”mycket högt”. Tydligen hade inte bara Li-6 och Li-7 olika effekter på moderråttornas humör, utan effekterna hade motsatt tecken.” Således påverkades förändringen av resonansen av litiumkvanttillstånden, inte deras kemiska sammansättning, vilket antyder att det finns kvantprocesser i den hjärnan som korrelerar med våra mentala egenskaper. Kvantkognition verkar vara mer än bara en modell. Annan forskning har bara stött uppfattningen att […]
26 juli 2023Besvarar invändningar: Oreducerbart sinne (Del 3) Du har förmodligen hört förespråkare för fysikalismen eller materialismen presentera argument att sinnet faktiskt reducerar till hjärnans kemi eller processer. För att vara rättvis, tar fysikalister fram några bra argument som de använder för att hävda att medvetandet kommer från hjärnan. Så de måste åtgärdas och kan inte ignoreras. Men när vi väl dyker in i deras argument och beläggen de använder för att stödja dem kommer du att se att deras argument inte är så legitima, och ibland avslöjar de i slutändan mer belägg för att medvetandet kan inte vara en produkt av hjärnan. En av de mest använda invändningarna är motargumentet från fall av hjärnskada. En stor mängd neurovetenskaplig forskning visar att de saker vi tillskriver sinnet, som personlighet och moraliska bedömningar, kan förändras systemiskt genom hjärnskador och förändringar. Till exempel finns det belägg för FrontoTemporal Disorder. Hjärnskador på detta område av hjärnan kan resultera i beteendemässiga växlingar, såsom verbala hämmande, antisocialt beteende, förlorad oro för andra, såväl som förändringar i politisk ideologi och klädmönster. 1999 dokumenterade Tony Damasio i tidskriften Nature två fall med en man och en kvinna som upplevde hjärnskador i vissa regioner och visade störande och hänsynslöst beteende. Vi kan inte ignorera att det finns en mängd belägg för att hjärnskador kan förändra personlighet, minnen, önskningar, ideologier, moraliska bedömningar och mer. Om att skada hjärnan skadar mentala aspekter av dig skulle det säkert vara belägg på att sinnet är en skapelse av hjärnan. Men detta är att anta för mycket från enbart korrelationer och försök att härleda orsakssamband. Som vi har sagt, på alla åsikter om sinnet, förväntar vi oss att det fysiska påverkar våra mentala egenskaper, precis som vi hävdade att sinnet kan forma och modifiera hjärnans kemi. Det finns uppenbarligen ett intrikat förhållande. Det är en halmgubbe eller ett missförstånd av fysikalister att hävda substansdualister eller idealister skulle inte förvänta sig att det mentala och fysiska är starkt sammankopplat och beroende av varandra. Låt oss komma ihåg att vi har erkänt att en del av vårt mentala liv är postbart, nämligen det vi definierar som själen. Som vi sa, din själ utvecklas över tiden. Det är din personlighet, dina tankar, drömmar, känslor, minnen, önskningar, mål, osv. Själen är den person, du, ett medvetet sinne blir över tiden. Det är beroende av sinnet och är formbart. Så sinnet läser aspekter av själen, som en tro, för att veta hur man ska agera. Men låt oss också komma ihåg var trosuppfattningar kommer ifrån. De är inte mystiskt införda i sinnet, de utvecklas genom att engagera och studera den fysiska världen. Övertygelser, som mål eller minnen, byggs upp över tiden genom att leva och studera i en fysisk miljö. Så föreställningar har uppenbarligen en fysisk aspekt och är därför kopplade till din hjärna, vilket är det som tar emot information från en fysisk miljö. Så detta är hur sinnet bygger en själ över tid genom att leva ett fysiskt liv. Men om så är fallet skulle det förväntas att aspekter av själen kan vara fysiskt formbara eller skadas av fysisk interaktion. Din själ är byggd av fysiska interaktioner som sinnet läser och lagrar, och hjärnan är den väg för vilken sinnet fortsätter att interagera i den fysiska världen, ta emot och lagra information för att bygga en själ. Om detta är skadat kan inte sinnet visa själen eller helt läsa de skadade vägarna till informationen. Nu är detta inte dina neuroner är din själ eller att hjärnan skapar de mentala tillstånden, eftersom det inte finns några belägg för att mentala tillstånd uppstår från eller är identiska med hjärntillstånd. Snarare är det antingen det finns konfigurationer i hjärnan som sinnet läser för att få tillgång till själen eller så är hjärnan det yttre utseendet av sinnet som verkar i verkligheten och din själ. Med andra ord är hjärnan en fysisk representation av sinnet med dess själ. Substansdualisten och filosofen J.P. Moreland förklarar detta samband med en analogi av en CD. ”det finns ingen musik på CD:n; det finns bara gropar.” CD-skivor skapar inte heller musik, men om konfigurationerna på en CD placeras i rätt hämtningssystem kan musik visas. Om CD-skivan är skadad kan CD-spelaren inte längre läsa konfigurationerna och spela musiken. På samma sätt kan sinnet läsa vägvägar i hjärnan för att komma åt själens lagrade information, men om dessa vägar ändras eller skadas kommer den underliggande informationen som hjärnan tog emot och lagrade inte längre att vara tillgänglig eller kan läsas på ett annat ändrat sätt. Dubbelaspektidealisten och filosofen Keith Ward håller med, ”Vi kan alltså säga att sinnen läser eller tolkar konfigurationen av neuroner som lagrar information som hjärnan har tagit emot från sin omgivning. De kan sedan påverka denna konfiguration genom tanke och ytterligare erfarenhet. Konfigurationen lagras i hjärnan (som en symfoni lagras på en CD) och är redo att läsas igen (kom ihåg) vid ett senare tillfälle. Det här sättet att uttrycka saken kräver att hjärnan fungerar korrekt. Konfigurationer och tolkningar kan gå fel, och om den fysiska grunden blockeras eller skadas, kommer de att gå fel. Så det är inte alls förvånande att hjärnskador kommer att orsaka förutsägbara mentala defekter eller att särskilda mentala processer ofta visar sig vara lokaliserade i specifika delar av hjärnan.” För idealister är hjärnan en funktion av ett medvetet sinne. Det är det yttre utseendet, eller avataren av hur en medveten agent ser ut i verkligheten, genom att kapsla in medvetandet i den rumsliga tidsmässiga existensen. Som William James sa, materia är inte det som skapar medvetandet, det är det som begränsar det. Hjärnan är inte den fullständiga agenten utan en representation av vad du och din själ ser ut som i en fysisk verklighet. Som Donald Hoffman har hävdat är det ungefär som en användargränssnittssymbol för en medveten agent, som att ikonerna på din dator är symboler eller representationer av applikationer. Det som visas på din skärm är bara ett yttre utseende av underliggande kod, men jag kommer inte att dra ikonen till papperskorgen eftersom det kan skada det jag behöver göra på datorn. […]
19 juli 2023
Anti-apologetik om Varför naturalismen inte kan förklara människans mening, mål eller syfte: “Det säger ju dock ingenting om huruvida naturalismen är sann eller ej, bara att författaren till detta inlägg inte tycker…” 29 jan 2023, 21:43
Anonym om Vem är den idisslande haren?: “Intressant blogginlägg! Håller med om att bibeltexten är fenomenologisk i sina beskrivningar.” 5 nov 2022, 10:03
Christer Brodén om Om Gud finns, varför visar han sig inte? Del 2: Om doldhetsargumentet mot Guds existens: “Det här hänger väl ihop med gudsbilden. Jag skrev om det i en annan kommentar i denna blogg: ”En väldigt…” 20 aug 2022, 17:11
Sy Garte berättar om sin resa från militant ateist till kristen.
... Läs merLäs mindre
www.svenskapologetik.nu
Jag växte upp i ett hushåll av ateister. Mina föräldrar var dedikerade medlemmar av det amerikanska kommunistpartiet, och därför låg ateismen i mitt hushåll ganska nära den militanta antiteis...0 kommentarerKommentera på Facebook
I denna artikel, diskuterar Sy Garte om icke-konservationsprincipen och menar på att man kan skilja på liv från andra former av energi och materia.
... Läs merLäs mindre
Icke-konservationsprincipen i biologi
www.svenskapologetik.nu
Del 1 Det går inte att förneka att biologi är en form av kemi. Biologi härrör från och beror på alla kemins regler, inklusive jämvikt, reaktionskinetik, katalys, organisk syntes, hydrolys, ent...0 kommentarerKommentera på Facebook
Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till denna intressanta bokcirkel där vi läser "Världsåskådningsatlas" av James Sire. Fyll i din anmälan på www.bilda.nu/arr/1192028/varldsaskadningsatlas-av-james-sire-915671Nu har anmälan öppnat till höstens bokcirkel! Ett utmärkt tillfälle att reflektera över din egen uppfattning om världen tillsammans med andra, och samtidigt förstå hur andra människor tänker och uppfattar samma värld.
VÄRLDSÅSKÅDNINGSATLAS av James Sire är en unik kartläggning av olika sätt att se på världen och tillvaron. Författaren tar oss med på en intressant och spännande resa genom historien och tecknar en tydlig bild av de olika världsåskådningarnas utveckling och innehåll. Boken hjälper oss att reflektera över vår egen uppfattning om världen och samtidigt förstå hur andra människor tänker och uppfattar samma värld.
Boken följer den historiska utvecklingen från kristen teism till deism, naturalism, nihilism, existentialism, österländsk panteistisk monism, New Age och postmodernism och avslutas med ett nyskrivet kapitel om islam. Till var och en av dessa världsåskådningar ställer författaren ett antal grundläggande frågor:
- Vari består den yttersta verkligheten?
- Hur är världen beskaffad?
- Vad är en människa?
- Vad händer efter döden?
- Hur kan vi veta något?
- Hur vet vi vad som är rätt och fel?
- Vad är meningen med historien?
Svaren gör att de olika synsätten enkelt kan jämföras med varandra.
Läs mer och anmäl dig via Bilda:
www.bilda.nu/arr/1192028/varldsaskadningsatlas-av-james-sire-915671
... Läs merLäs mindre
0 kommentarerKommentera på Facebook
I detta blogginlägg undersöker Jacob olika världsreligioner, så som islam, morminism, buddhism, mm, för att avgöra vilken religion som är sann.
... Läs merLäs mindre
Skeptiper utvärderar religion: En kritiskt granskning av religion
www.svenskapologetik.nu
Om man ska lägga sin tillit till en religion, då bör man välja den religion som bäst stämmer överens med verkligheten, vilket delas av de samtida akademikerna Edward Feser, Hugh Ross och Michae...0 kommentarerKommentera på Facebook
Vad i hela fridens namn är det här för inlägg? Jag trodde att det var någon form av spam, men det här är alltså, på fullt allvar, någonting som Svenska Apologetiksällskapet bestämt sig för att publicera?
Hej Christian! Nya möjligheter och ny teknik och budskap riktade till nya grupper gör det möjligt att utforska nya idéer. Den nya idén som diskuteras i inlägget har gett en intressant diskussion på forumet. Som vanligt är det inte ett uttryck för Svenska Apologetiksällskapet som helhet, utan ett ämne med apologetisk anknytning som man här ges möjlighet att diskutera.
Var bor du och vad är din erfarenhet av apologetik och den somaliska befolkningen?
Mvh Joel
Joel,
Du tycker alltså, på fullaste allvar, att det är så här man evangeliserar på bästa sätt? Genom att (gärna anonymt) sitta och videoklipp i vilka slagsmål bryter ut i moskéer? Eller genom att skicka videoklipp i vilka araber ramlar och slår sig?
(”Titta, här har vi muslimer som slåss med varandra, och/eller ramlar och slår sig; alltså måste kristendomen vara att föredra framför Islam).
Inte konstigt att ”Victor Fast” kände att han behövde använda en pseudonym. Jag hade inte heller vågat stå för det här inlägget med mitt eget namn.
Om man har någon som helst känsla för heder inom Svenska Apologetiksällskapet tar man nog och raderar det här inlägget ganska omgående.
C2___Hej Christian, jag vet inte vad du talar om. Jag har aldrig påstått det du försöker lägga i min mun.
Jag önskar faktiskt att jag själv hade använt pseudonym när jag pratar med dig, eftersom den typen av smutskastning du använder bara är till för att skada mig personligen.
Du undviker att svara på frågor, och bara missförstår mig, och, vad jag ser, innehållet i inlägget.
(Christian skrev:
”Du tycker alltså, på fullaste allvar, att det är så här man evangeliserar på bästa sätt? Genom att (gärna anonymt) sitta och videoklipp i vilka slagsmål bryter ut i moskéer? Eller genom att skicka videoklipp i vilka araber ramlar och slår sig? (“Titta, här har vi muslimer som slåss med varandra, och/eller ramlar och slår sig; alltså måste kristendomen vara att föredra framför Islam).”
– Christian )
Joel,
Du svarade inte på min fråga: tycker du att det här ett exempel på bra evangelisering? Att (anonymt) sitta och skicka skakiga videoklipp i vilka slagsmål bryter ut i moskéer? I vilka araber ramlar och slår sig? Ska man som kristen verkligen sitta och skicka ”arab fails” till människor på andra sidan jordklotet? Är det någonting du känner att du kan stå bakom?
”Jag önskar faktiskt att jag själv hade använt pseudonym när jag pratar med dig, eftersom den typen av smutskastning du använder…”
Vari består ”smutskastningen” menar du?
C3____Du har verkligen inte förstått vad inlägget handlar om, du lägger ord i min mun, och verkar vara ett allmänt troll.
Tråkigt…
Ska du svara på mina frågor nu som du undvikit att svara på i de senaste inläggen du skrivit?
Nya möjligheter och ny teknik och budskap riktade till nya grupper gör det möjligt att utforska nya idéer. Den nya idén som diskuteras i inlägget har gett en intressant diskussion på forumet. Som vanligt är det inte ett uttryck för Svenska Apologetiksällskapet som helhet, utan ett ämne med apologetisk anknytning som man här ges möjlighet att diskutera.
Vad skulle du vilja dela för material med somalier?
Var bor du och vad är din erfarenhet av apologetik och den somaliska befolkningen? Vad skulle du vilja dela för material med somalier?
Mvh Joel
Joel,
Du svarar fortfarande inte på min fråga, så jag försöker ytterligare en gång: Tycker du att det här är ett exempel på bra evangelisering? Att (anonymt) sitta och skicka skakiga videoklipp i vilka slagsmål bryter ut i moskéer? I vilka araber ramlar och slår sig? Ska man som kristen verkligen sitta och skicka ”arab fails” till människor på andra sidan jordklotet? Är det någonting du känner att du kan stå bakom?
Det faktum att du absolut inte, under några som helst omständigheter, tycks vilja svara på den frågan, säger väl ändå en hel del om hur svårt att faktiskt är att ställa sig bakom ett inlägg av det här slaget, inte sant?
(Och nej, men blir naturligtvis inte något troll bara genom att ifrågasätta lämpligheten i den här typen av inlägg, och det tror jag i själva verket att du också förstår, Joel. Människor blir inte troll bara för att du personligen inte gillar att höra vad de har att säga. Jag tror nog att du hade kunnat växa en del som människa bara genom att inse detta simpla faktum).
Sedan har jag naturligtvis inte svarat på dina frågor, eftersom de är fullkomligt ovidkommande. Vad jag ville diskutera var lämpligheten i det här inlägget, och det vet naturligtvis du också.
Men visst jag kan svara på dina frågor:
”Vad skulle du vilja dela för material med somalier?”
Jag tänker att man kanske skulle kunna avstå från att sitta och skicka videoklipp på araber som slår sig, eller vad tänker du? Känner du att just ”arab fails” är nödvändiga i framgångsrikt evangeliserande?
”Var bor du”
Irrelevant.
”och vad är din erfarenhet av apologetik och den somaliska befolkningen?
Obefintlig.
C4____Hej Christian! Spännande med dina frågor, 7 nya frågor från dig i ditt senaste inlägg, och du skrev om originalfrågan och låtsas som om den nya är samma som förut. Typiskt troll.
Christian, jag återkommer när jag har tid, läs om artikeln och försök förstå den bättre om du hinner… Ett litet tips, bara.
De gamla anklagande Originalfrågorna från Christian som röjer fundamentala missuppfattningar om artikeln och om vem jag är:
(Christian skrev:
“Du tycker alltså, på fullaste allvar, att det är så här man evangeliserar på bästa sätt? Genom att (gärna anonymt) sitta och videoklipp i vilka slagsmål bryter ut i moskéer? Eller genom att skicka videoklipp i vilka araber ramlar och slår sig? (“Titta, här har vi muslimer som slåss med varandra, och/eller ramlar och slår sig; alltså måste kristendomen vara att föredra framför Islam).”
– Christian )
Nya anklagande frågan från Christian som röjer fundamentala missuppfattningar om artikeln och om vem jag är:
”Du svarar fortfarande inte på min fråga, så jag försöker ytterligare en gång: Tycker du att det här är ett exempel på bra evangelisering? Att (anonymt) sitta och skicka skakiga videoklipp i vilka slagsmål bryter ut i moskéer? Ska man som kristen verkligen sitta och skicka ”arab fails” till människor på andra sidan jordklotet? Är det någonting du känner att du kan stå bakom?
– Christian )
Joel,
Jag ställde en ganska rak och ärlig fråga till dig: det här med att sitta och skicka ”arab fails” och bilder på slagsmål inne i moskéer — är det någonting som du kan ställa dig bakom? Är det verkligen så man evangeliserar på ett bästa sätt?
Men den frågan VÄGRAR du helt resolut att svara på — det finns inte en chans att du tänker svara på den — vilket naturligtvis tyder på att du ändå har någon slags heder, och inser att bilder på slagsmål och araber som ramlar och slår sig inte har någon roll att spela i seriös apologetik och evangelisering.
Och istället för svar på den här, synnerligen simpla kärnfrågan, innehåller ditt egendomliga svar märkliga påståenden av följande slag:
”Christian, jag återkommer när jag har tid,”
Ah, tidsbristen. Den klassiska undanflykten för den som inte har speciellt mycket meningsfullt att säga sakfrågan.
”läs om artikeln och försök förstå den bättre om du hinner…”
Ytterligare en klassiker: den vaga uppmaningen till att ”läsa om”. Men ingen som helst hint om VAD som faktiskt skulle ha missförståtts, eller hur en korrekt läsning skulle kunna vara beskaffad. Bara den vaga uppmaningen till att ”läsa om”.
”Typiskt troll.”
Man blir inte ett troll bara för att man skriver saker som du inte gillar att höra, Joel.
”De gamla anklagande Originalfrågorna från Christian som röjer fundamentala missuppfattningar om artikeln och om vem jag är:”
Inte ett enda ord om vilka missuppfattningar faktiskt skulle kunna vara. Allvarligt talat, Joel — om du inte har någonting med substantiellt än detta att säga, varför svarar du överhuvudtaget ens? Det här är ju bara ordsallad från din sida.
Liknelse del 1. Christian och Joel, en liten liknelse om den här situationen. Liknelser är bra, användes av Jesus, på jesus tid fanns också många troll, och liksom nu fanns det inga bevis på den tiden heller att trollen talade sanning.
Det var en gång en tid då Somalia höll på att drabbas av en katastrof. Victor och Sour C var på väg från Somalia till Jerusalem. Det var varmt och jobbigt att gå. Då mötte de två somalier som var på väg åt bort från Jerusalem som hade 2 snygga bilar, en billig splitterny säker och snabb bil som drevs med den senaste metoden, en hybridmotor. Den andra bilen var en känd dyr gammal modell med V8 som var dyr i drift men var den bästa förr i tiden. Victor frågade om de kunde bli skjutsade av Saxiib och Saxuub, men de ville inte, de skulle åt andra hållet till Somalias huvudstad, göra snabba pengar och vara med och dö i katastrofen. Victor frågade om de fick köpa deras bilar och det fick de, eftersom Saxiib och Saxuub inte visste att de var på väg till Jerusalem.
Vilken bil köpte Victor och vilken köpte Sour C. och vad hände sedan, fortsättning följer
jag testade den här metoden och den fungerar bra
Kul att höra, Victor! Hittade du några bra ”arab fails” att dela med dig av? Finns väl ingenting som är lika roligt som araber som ramlar och slår sig, eller vad säger du? Något trevligt videoklipp, filmat med mobiltelefon, i vilket muslimer börjar slås inuti en moské kanske funkar bra annars? Eller vad säger du?
ditt anklagande sätt är så förutsägbart. Så fort det kommer något nytt som fungerar så vill en del stänga ner det, tysta de som talar om det och begränsa yttrandefriheten även för content som mottagarna gillar.
chr, vad är problemet, är det att det inte är tillräckligt dyrt, eller att det inte är kontrolerat av dig eller inte tillräckligt ineffektivt för din smak eller är det allt det sammantaget som får dig att skära ihop? Jag önskar att det fanns sätt att visa sådana som dig att det finns andra saker i bilen än bromsen…
konversationerna som blir med somalier med den här metoden blir mkt trevligare än konversationen med dig, chr.
Victor,
Vilka ”arab fails” funkande bäst, tyckte du? Har du något riktigt bra klipp på araber som ramlar och slår sig, som du kan tipsa om? Jag skall ut på nätet och evangelisera alldeles strax, så du får gärna återkomma skyndsamt med tips på bra videoklipp. Gärna slagsmål eller araber som slår sig.
Liknelse del 2 fortsättning på liten liknelse om den här situationen. Det var alltså en gång en tid då Somalia höll på att drabbas av en katastrof. Victor och Sour C var på väg från Somalia till Jerusalem, och de mötte de två somalier Saxiib och Saxuub, som var på väg åt bort från Jerusalem som hade 2 snygga bilar, en billig splitterny säker och snabb bil som drevs med den senaste metoden, en hybridmotor. Den nya hybridbilen köpte Victor och tankade den med raketbränsle som han fått gratis från en person som många tyckte var suspekt. Sour C tyckte han var galen trots att Victor testat detta innan. Victor frågade om Saxiib ville åka med ett stycke på vägen dit Victor skulle åka. Saxiib ville först inte men när han såg farten hängde han med för att känna känslan. Victor satte på en skämtsam låt som Saxiib faktiskt tyckte var rolig som handlade om misstag som människor i Mellanöstern gjort. När Saxiib och Victor åkte iväg i hög fart skakade Sour C på huvudet åt dem och Saxuub hytte med näven åt dem medan han såg efter dem med en längtansfull blick. Sour C blev besviken när han förstod att bilen han köpt, en känd dyr gammal modell med V8 som var dyr i drift men var den bästa förr i tiden, var förbjuden att köra med i somalia. Det visade sig också att den var för gammal för att köra framåt, men den lät häftigt på tomgång, så han lockade Saxuub att sitta med honom i bilen med motorn på tomgång medan han bjöd på godis, lånade ut pengar och berättade om en ny metod att rena vatten. När godiset och pengarna var slut reste sig Saxuub för att gå, men det var för sent. Polisen hade kommit och arresterade dem för att de hade en bil man inte fick köra med i Somalia, trots att de bara hade motorn på tomgång. Men det släppte båda två efter att Sour C betalat mutor, och efter att Saxuub lovat gå tillbaka till somalias huvudstad. När Sour C var tillbaka i väst fick han ett kontor med sjöutsikt där han kunde jobba med att samla in pengar och hålla utbildningar där man bland annat fick lära sig vilket som var den bästa bensinen för V8-motorer. Vad hände sen då?