Författare

Johan Lundström är skribent för Svenska Apolgetiksällskapet sedan 2022. Är intresserad av kristen teologi och apologetik, särskilt inom områden som historia och arkeologi. Är även intresserad av polemik inom andra religioner som islam, mormonism och Jehovas vittnen. Johan har en ämneslärarexamen inom matematik och engelska och jobbar som lärare i Lycksele.

Om inlägget

Is God a moral monster? Bokomslag
av Publicerat: 6 maj 2022Ämnen: Bibeln, BokrecensionerKommentarer inaktiverade för Bokrecension: Is God a moral monster?Etiketter: , 842 ord4 minuters läsningvisningar: 132

Dela inlägget!

Bokrecension: Is God a moral monster?

Is God a moral monster? Bokomslag
Is God a moral monster?

Titel: Is God a Moral Monster? – Making Sense of the Old Testament God

Författare: Paul Copan

Utgiven: 2011 av Baker Books

Det är inte ovanligt att bli ställd tuffa frågor från skeptiker när man är kristen. Om Gud finns, varför finns det ondska? Varför skulle kristendomen vara sann och ingen annan religion? Har inte vetenskapen motbevisat Gud? Och så vidare. En relativt påläst skeptiker kanske påpekar att Gud är omoralisk och sedan hänvisar denne till verser från Gamla Testamentet som till synes verkar besynnerliga om man läser dem för första gången utan att förstå kontexten. Exempel på sådana texter är när Gud ber Abraham offra sin son Isak som ett brännoffer till Honom, när Josua blir beordrad av Gud att gå till krig mot Kanaans land eller Guds till synes stränga straff mot Hebréer som inte lyder Hans lag. Skeptiker kan även hänvisa till Tora lag, som Mose fick av Gud i Sinai, där man finner lagar som till synes verkar förespråka slaveri, vara sexistiska mot kvinnor eller innehålla extremt stränga dödsstraff. Hur kan man som kristen svara mot dessa anklagelser?

I boken ”Is God a Moral Monster?” ger Paul Copan en mycket välbehövlig och lättläst kontext till många av de svåra frågor vi ibland ställer oss själva när vi läser Bibeln. Vi i västvärlden är så avlägsna, både kulturellt och tidsmässigt från den tid då de gammaltestamentliga Hebréerna levde att vi kan reagera mycket starkt över de händelser som berättas om i Bibeln. Copan gör en noggrann undersökning av klagomål som ateister vanligtvis pekar ut i Bibeln.

Paul Copan
Paul Copan

Boken är uppdelad i fyra delar. I den första delen ger Copan en introduktion till ny-ateisterna och de klagomål de vanligtvis riktar mot den kristna tron. I den andra delen svarar Copan mot de vanligare generella klagomålen om Guds handlingar och moral. I den tredje (och största) delen, pratar Copan om Tora lag och Josuas krig mot Kanaans land. Avslutningsvis, i den fjärde delen pratar Copan om hur den kristna tron påverkat människans moral.

Copan besvarar bland annat frågor som ”Varför sanktionerar Gud slaveri?”, ”Är Tora lag sexistisk?” och ”Är Gud skyldig till etnisk rensning?”. Copan förklarar på ett lättbegripligt sätt hur gammal israelisk kultur ger kontext till exempelvis varför vissa av de mer omtalade lagarna i Tora lag finns. 

Boken är en ögonöppnare. När Copan förklarar hur kulturen såg ut, vilka förhållanden Israel levde under och vad Gud hade för uppsåt med lagarna, får man en helt annan syn på Tora lag. Man inser att Gud skapade lagen dels för att människor skulle behandlas humant, även slavar, kvinnor och barn. Lagar som på ytan kan verka respektlösa mot slavar eller sexistiska mot kvinnor, visar Copan att de egentligen var till för deras egna beskydd.

När Copan exempelvis pratar om slaveri i Gamla Testamentet, jämför han Tora lag med den hantering av slavar som berättats om av Frederick Douglass när han levde i Antebellum, USA under 1800-talet. Han visar då att den form av slaveri som skrevs om i Bibeln, gav slavar mycket mer frihet och rättvisa jämfört med vad afrikanska slavar i Amerika blev utsatta för. Copan hänvisar till exempel till lagar där en människa inte får bli kidnappad och såld som slav, för då skulle både kidnapparen och slavägaren stenas till döds. Hade denna lag följts under 1800-talets Antebellum, hade slaveri i Amerika aldrig kunnat existera. Dessutom skulle slavar enligt Tora lag släppas fria var sjunde år så de kunde välja att jobba någon annanstans. En slav skulle då även få all sin skuld likviderad, samt bli given en generös avskedsgåva av sin dåvarande mästare. Slaveri i forntida Israel, menar Copan, var inte helt olikt ett kontraktsarbete.

Slaveri i Antebellum, Georgia (från New York Historical Society)

Detta är bara ett exempel på hur Copan ger en annorlunda syn på gammaltestamentlig hebreisk kultur och det får den bild som ny-ateisterna försöker måla om Bibeln att verka mindre trovärdig. När jag avslutat boken får jag uppfattningen att den kärlek som Gud visar i Jesus, också är befintlig i gamla testamentet. Gud bryr sig om människor, inklusive de som har det svårast i samhället. Copan visar hur Guds kärlek är konsekvent genom hela Bibeln och vi som kristna kan lita på hela Guds ord utan att känna oro för det som ny-ateisterna ibland klagar på i gamla testamentet.

Just nu på bloggen

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Att dekonstruera sin tro är hetare än någonsin! Passande nog har anmälan till vårens konferens har öppnat! Våga fråga - att ifrågasätta sin tro utan att bli svarslös. Konferensen kommer att ta upp varför folk lämnar kyrkan och de skäl som ofta ligger bakom. Välkomna!
Mer info och anmälan här:  https://apologia.se/vaga-fraga/

Att dekonstruera sin tro är hetare än någonsin! Passande nog har anmälan till vårens konferens har öppnat! "Våga fråga - att ifrågasätta sin tro utan att bli svarslös." Konferensen kommer att ta upp varför folk lämnar kyrkan och de skäl som ofta ligger bakom. Välkomna!
Mer info och anmälan här: apologia.se/vaga-fraga/
... Läs merLäs mindre

3 weeks ago
Visa mer