Författare

Denna skribent har ännu inte fyllt i någon information.
So far the författare has created 9 blog entries.

Om inlägget

En Bibel på ett bord
av Publicerat: 2 februari 2023Ämnen: Bibeln, Kristen tro, Åsiktsskillnader bland kristnaKommentarer inaktiverade för Vad är en god bibelsyn? Del 1 – Bibeln är fullständigt verbalinspireradEtiketter: , , , , 899 ord4 minuters läsningvisningar: 405

Dela inlägget!

Vad är en god bibelsyn? Del 1 – Bibeln är fullständigt verbalinspirerad

Jag stöter ibland på folk i diskussioner som säger: ”vi har lite olika bibelsyn och bibelbruk, och därmed får vi olika slutsatser.” Men vad menar man egentligen med orden bibelsyn och bibelbruk? I denna serie vill jag behandla termen bibelsyn.

Vad menas med ”bibelsyn”? Det som i första hand avses är synen på hur Bibeln kom till, i andra hand avses hur den bevarats, och i tredje hand handlar frågan om vilka bibelböcker detta gäller. Sist kan man också diskutera huruvida Bibeln är ”klar” – kan mer Skrift tillkomma? I detta inlägg ska jag behandla den första frågan, hur Bibeln kom till.

Den syn gällandes Bibelns tillkomst som är kristen ortodoxi – det kristna genom historien trott, både ortodoxa1, katoliker2 samt reformatorerna3 – kallas på engelska verbal plenary inspiration vilket närmast kan översättas som ”Obegränsad/fullständig verbalinspiration”. Med detta menas att Gud har haft fullständig/obegränsad kontroll över hela original-författarens liv, så att varje ord (verbal) är fullständigt (plenary) som Gud vill ha det (inspiration), men utan att författarens personlighet begränsats eller ersatts – personligheten är formad av Gud genom hela livet så att personen ska skriva precis så som Gud vill att texten blir skriven under Guds ledning. Kort sagt är i denna syn varje ord i Bibeln 100% Guds ord som han tänkt ut och planerat, och 100% människors ord, som de tänkt och skrivit ned. Låt oss kontrastera detta med Koranen som muslimer menar har dikterats. I denna syn är alltså Koranen 100% Guds ord, 0% människors ord. En vanlig bok är normalt 100% människors ord – det är bara människan som tänkt ut innehållet och skrivit ner det den tänkt.

Väldigt många kristna idag har (felaktigt) övergett den ortodoxa bibelsynen, och menar istället att Bibeln delvis är Guds ord men också kan ha felbara mänskliga inslag (så kallad realinspiration). Ett uttryck för detta kan vara påståenden som ”så tänkte bara Paulus för att han var påverkad av sin kultur”, eller ”Jag tror inte på ALLT i Bibeln”. Här finns en mycket stor risk att man väljer och vrakar bland det som står i Skriften och på så sätt skapar man sig sin egen gud. Det är också lätt hänt att man böjer sig snabbare för omvärlden än man bör. Bibeln har många gånger visat sig vara mer tillförlitlig än dess kritiker, vilket har visats i denna blogg många gånger. Den som står på Skriften står stadigt eftersom Skriften är oföränderlig, men den som följer världen måste alltid ändra sig, eftersom världen alltid ändrar sig.

För de som är kristna, vilket betyder att vara en lärjunge till Kristus, borde den avgörande frågan för bibelsynen vara: Vad hade Jesus och hans apostlar för bibelsyn?

För det första, Jesus kom inte för att upphäva ”Lagen eller Profeterna” (Matt 5:17-20, en term för samlade GT), och han sa att inte minsta bokstav av lagen skulle förgås förrän allt har skett. Han såg skrifterna som Guds auktoritativa ord när han tillrättavisade och fördömde fariséerna för att de inte följde Skriften (t.ex. i Matt 15:1-20, Matt 21:13, Matt 23:23). Jesus såg på Davids psalmer som att de var skrivna genom Anden (Matt 22:43-44) Jesus sade även följande om sina lärjungar;

”Den som lyssnar till er lyssnar till mig, och den som förkastar er förkastar mig. Och den som förkastar mig, han förkastar honom som har sänt mig.” (Luk 10:16)

Därmed har Jesus också bekräftat Johannes, Judas och Petrus brev, samt Matteus- och Johannesevangeliet. Om vi förkastar dem förkastar vi Kristus! Petrus i sin tur likställer Paulus ord med övriga Skrifterna (2 Petr 3:16), och Paulus i sin tur hänvisar till Jesu ord i evangelierna som ”Skriften” (1 Tim 5:18 -> Luk 10:7) Sedan säger Paulus de berömda orden, att ”hela Skriften är utandad av Gud” (2 Tim 3:16-17)
Alltså är Jesus och apostlarna eniga. Hela Skriften är utandad av Gud. Från Lagen och de historiska böckerna, till profeterna och de poetiska böckerna, till evangelierna och breven. Om Jesus uppstod från de döda och talade sanning, är detta vad vi bör tro på.

Fullständig verbalinspiration är alltså den syn på Bibeln som jag har – och jag delar den med Kristus, hans apostlar, den ortodoxa och katolska kyrkan, samt reformatorerna som är protestantismens grundare. Jag menar att man är ute på väldigt djupt vatten när man avviker från denna syn – inte minst p.g.a. Jesu varning att om man förkastar hans lärjungars ord så förkastar man Jesu egna ord.

Noter

1: The Orthodox Faith, Vol 1, hämtad 2023-02-01, https://www.oca.org/orthodoxy/the-orthodox-faith/doctrine-scripture/the-bible/word-of-god
2: Katekesen, punkter 105&105, hämtad 2023-02-01, https://www.vatican.va/archive/ENG0015/__PP.HTM
3: t.ex. Calvins kommentarer gällandes 2 Tim 3:16, hämtad 2023-02-01, https://www.ccel.org/ccel/calvin/calcom43.iv.iv.iii.html

Just nu på bloggen

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Svenska Apologetiksällskapet bjuder in till apologetikkonferens! Våga fråga - att ifrågasätta sin tro utan att bli svarslös. Tillsammans med Apologia, Betaniakyrkan Malmö och Centrumkyrkan Malmö bjuder Svenska Apologetiksällskapet in till denna konferens kring det brännande ämnet tvivel och dekonstrution. Anmälningssida och mer information kommer snart!

Svenska Apologetiksällskapet bjuder in till apologetikkonferens! Våga fråga - att ifrågasätta sin tro utan att bli svarslös. Tillsammans med Apologia, Betaniakyrkan Malmö och Centrumkyrkan Malmö bjuder Svenska Apologetiksällskapet in till denna konferens kring det brännande ämnet tvivel och dekonstrution. Anmälningssida och mer information kommer snart! ... Läs merLäs mindre

3 days ago
SAS bokcirkel har haft terminsavslutning. Vi har haft många intressanta och lärorika samtal om bla postmodernism, new age, islam och existentialism när vi har läst boken Världsåskådningsatlas. Till våren kommer vi att läsa en ny bok, nämligen Med tanke på Gud: en introduktion till religionsfilosofin av Ulf Jonsson. Anmälan har nu öppnat till bokcirkeln. Läs mer om boken, bokcirkelns upplägg och anmäl dig anmäl dig till vårens bokcirkel: https://www.bilda.nu/arr/1204179/med-tanke-pa-gud-en-introduktion-till-religionsfilosofin-917944

SAS bokcirkel har haft terminsavslutning. Vi har haft många intressanta och lärorika samtal om bla postmodernism, new age, islam och existentialism när vi har läst boken "Världsåskådningsatlas". Till våren kommer vi att läsa en ny bok, nämligen Med tanke på Gud: en introduktion till religionsfilosofin av Ulf Jonsson. Anmälan har nu öppnat till bokcirkeln. Läs mer om boken, bokcirkelns upplägg och anmäl dig anmäl dig till vårens bokcirkel: www.bilda.nu/arr/1204179/med-tanke-pa-gud-en-introduktion-till-religionsfilosofin-917944 ... Läs merLäs mindre

3 months ago
Visa mer